Design från Thailand, Sydkorea, Kanada och Polen vinnare i International Design Award 2011

Jönköping, 7 mars 2011. En av världens största designtävlingar för studenter med deltagare från mer än 50 länder är avgjord. Vinnarna från Thailand, Sydkorea, Kanada och Polen "Algeoli" på en live streamad presskonferens från MARTA Museum i tyska Herford den 2 mars. Arrangörer av International Design Award är Hettich och REAHU och även om inget skandinaviskt bidrag fanns bland vinnarna, var den internationella juryn representerat av bland annat svenske Karl Malmvall.

International Design Award 2011 har ägt rum för åttonde gången i ordningen när vinnarna tillkännagavs den 2 mars på en live-streamad [www.internationaldesignaward.com] presskonferens från MARTA Museum i tyska Herford. Bidrag från över 50 länder var med och tävlade.

International Design Award, arrangerat av Hettich och REHAU, äger rum vart annat år och syftar till att visa hur framtidens möbler och inredning kommer att se ut. Temat för den här gången var ”Design your living space” inom vardagsrum/sovrum, kök/matlagning samt arbetsplatser/kontor.

Vinnarna och deras design

Fem vinnare utan inbördes ordning presenterades:

1. Studenter från Bildkonstakademin i polska Gdansk med "DisKee" ett kök anpassat för funktionshindrade.
2. Ontario College Arts & Design, Kanada, med ”Wave" en klok och interaktiv enhet för att lagra, kyla och frysa livsmedel. Systemet är på räls och kan monteras på väggen.
3. Hwang Bohyun från Sangmyung University i Sydkorea var en av de fem vinnarna med sin möbel ”Luggage", en hylla som omvandlas till ett bagage.
4. Samascha Samcharoen från Chulalongkorn University i Thailand, vann med sin diskho inklusive avlopp "Fish", en direkt avbild av vattnets kretslopp.
5. Mae Shaban från University of Toronto, Kanada, med "Algeoli", ett koncept som förbrukar förorenad luft och vatten. Återvinningsprocessen har olika visuella ljusintensiteter.

– För Hettich är International Design Award en viktig del av utvecklingsarbetet och ett sätt för oss att synas bland formgivare till framtidens möbler och inredningslösningar. Även om inget skandinaviskt bidrag vann, har vi haft fler tävlande bidrag med från skandinaviska designutbildningar jämfört med tidigare år, säger Ulf Svensson vd Hettich Skandinaviska.

I den internationella juryn, som fokuserade på att bedöma nya material, teknisk utveckling och intelligenta funktioner, ingick bland annat svenske Karl Malmvall, välkänd industridesigner med bland annat ett decennium på IKEA.

De fem bästa tävlingsbidragen belönas med en International Design Award-skulptur och var och en av de vinnande eleverna erhåller prispengar motsvarande € 2 000. Utmärkelserna kommer att överlämnas vid en ceremoni hos respektive vinnande universitet eller högskola arrangerat av Hettich och REHAU. De 50 bästa bidragen kommer att belönas med diplom.