Framtidens möbel- och inredningsdesign skapas när International Design Award 2011 äger rum för åttonde gången

Hur kommer vi att bo, arbeta och organisera våra hem i framtiden? “Design your living space” är tema för International Design Award, en av världens största designtävlingar som vänder sig till studenter på högskolor och universitet. Främsta bidragen belönas med 20 000 euro.

Boende- och arbetsmiljöer förändras i en allt snabbare takt och påverkas av en mängd trender i samhället. ”Design your living space” som är temat för International Design Award 2011 behandlar följande frågeställningar: Vilken effekt har städernas utbredning och hur möts människans krav på bekvämlighet och önskemål om individualitet? Tillfredsställer utformningen av boende- och arbetsmiljöer behovet av både trygghet och tillgänglighet i en allt mer global värld?

International Design Award 2011 omfattar såväl inredningsdesign som möbelkoncept för sovrum, vardagsrum, kök och arbetsplatser.

– Syftet med International Design Award är att sporra framtidens talanger och visa visioner för framtiden. Flera av tävlingsbidragen brukar bli designlösningar i verkligheten, säger Ulf Svensson, vd för Hettich Skandinaviska.

International Design Award bjuder in designstuderande från högskolor och universitet över hela världen till att ta fram innovativa, multifunktionella och kreativa idéer för de närmaste årtiondenas behov. Nyhet för i år är att även hela studentgrupper kan lämna bidrag i designtävlingen. De tio första designutbildningarna som anmäler grupp-projekt erhåller 500 euro som bidrag i slutet av tävlingen.

De olika tävlingsbidragen kommer under mars 2011 att bedömas av en oberoende jury bestående av internationella branschexperter. De fem främsta bidragen belönas med en prissumma på totalt 20 000 euro som delas ut till var och en av de vinnande studenterna.

International Design Award äger rum vartannat år och arrangeras av Hettich tillsammans med REHAU.

Läs mer om tävlingen på: www.internationaldesignaward.com

Tider för tävlingen
-    Registrering kan göras på den officiella webbsidan www.internationaldesignaward.com
     från oktober 2010
-    Sista dagen att skicka in tävlingsbidrag är februari 2011
-    Tävlingsbidragen bedöms av den internationella juryn under mars 2011
-    Prisutdelning kommer att ske under en ceremoni på högskolan/universitetet som vinner

+46 36 31 23 30
+46 70 510 97 86

+46 36 34 51 13
+46 70 695 60 99

Hettich är världsledande inom beslag och komponenter för möbler och inredning. Hettichs kunder finns inom
möbelindustri, möbelhandel och tillverkning. I Sverige och Norge säljs och marknadsförs produkterna av Hettich Skandinaviska AB. Hettich International har 5 800 medarbetare fördelade över de drygt 100 länder där företaget finns representerat – alltid nära kunden.

Taggar: