Kitchen Concept 2015 visar hur vi kommer att bo och laga mat i framtiden

Jönköping, 26 november 2010. Kitchen Concept 2015 är ett forskningsprojekt lett av Hettich som syftar till att presentera framtidens kök och inredningsmiljöer. Resultaten bygger på forskning och spjutspetsteknik inom möbeldesign, ergonomi och IT. Kitchen Concept 2015 hade premiär på tyska mässan Interzum 2009 och fortsätter att vara höjdpunkt på möbelmässor världen över.

Den tydligaste trenden i framtidsprojektet Kitchen Concept 2015 är att köket blir allt mer integrerat med övriga hemmet, en central plats där vi möts och umgås.

– Kitchen Concept 2015 handlar mycket om bekvämlighet i boende och livsstil. Köks- och inredningstrender följer vårt sätt att leva, och bekvämlighet spelar en viktig roll som kommer att öka i betydelse. Teknik- och IT-utvecklingen påverkar hela vår livsstil, och gör smarta lösningar anpassade till individuella behov i kök andra utrymmen i hemmet, möjliga, säger Ulf Svensson, vd för Hettich Skandinaviska.

Kitchen Concept 2015 visar hur lådor i en köksö kan öppnas från bägge sidor. Även diskmaskinen kan öppnas från två håll. I Kitchen Concept 2015 är ugn, diskho och kranar infällda när de inte används, men trycks lätt fram av elektronik vid användning. En extremt grund, men väl fungerande diskho, minskar vattenförbrukningen. Kitchen Concept 2015 visar ett helt nytt och smart designspråk som frigör arbetsyta utan att ge avkall på funktion. Dolda inslag ger känslan av att köket är en integrerad del av hemmet – bekvämt och goda möjligheter till socialt umgänge kring matlagning.

Kitchen Concept 2015 har höj- och sänkbara väggskåp som via kontrollpaneler justeras oberoende av varandra, till en nivå som passar användaren, oavsett längd eller förmåga att sträcka sig.

Kitchen Concept 2015 tar fasta på utvecklingen av IT-samhället. En stor touchscreen placerad på hällen eller på någon köksfront, visar ugnstemperatur och återstående tillagningstid. Uppkopplad till internet utgör det en central punkt som även styr andra funktioner i hemmet. Kitchen Concept 2015 bygger på idén om "iPod-generationen" där användaren enkelt kan dra med fingret önskad storlek, exempelvis på plattan på hällen.

– Mycket av resultaten från vårt förra framtidsprojekt Kitchen Concept 2010 som presenterades 1999 är i dag verklighet. Den höj- och sänkbara ugnen har funnits på marknaden sedan 2005 och möjligheten att diska i två separata sektioner har varit ett alternativ till den vanliga diskmaskinen i ett par år. Lådkylskåp med olika temperaturzoner och avdelade kylskåpsdörrar som gör det möjligt att nå drycker utan att behöva öppna hela dörren, är vanliga inslag i moderna kök numera, säger Ulf Svensson.

Storlek på kokzon och temperatur justeras med pekskärm. Hällen ger tillgång till internet och receptdatabas. Foto: Hettich

Höj- och sänkbara väggskåp som kan justeras oberoende av varandra innebär stora ergonomiska fördelar. Foto: Hettich

Lådor för tallrikar, kastruller med mera samt diskmaskin öppnas från bägge sidor av arbetsytan. Foto: Hettich

Taggar: