Sensys – nya generationens gångjärn från Hettich med integrerad dämpning

Sensys är gångjärnet som lyckas kombinera design med funktion och kvalitet. Mjukt stängande dörrar från en vinkel på 35 grader och integrerade dämpningsfunktionen Silent System, är egenskaper som ger bekvämlighet i moderna kök.

Hettichs gångjärn Sensys kombinerar funktion och kvalitet med enkel och elegant design. Dämpningen med Silent System integrerad med gångjärnet, gör att stängningen sker mjukt och säkert redan från 35 graders vinkel.

– Sensys är resultatet av kundernas efterfrågan på mjukt stängande luckor utan klumpiga dämpare. Förutom att bromsa den, drar gångjärnet tillbaka luckan som oavsett belastning alltid stänger sig självt. Sensys, med sin enkla och stilrena design, är perfekt för tillverkare av kök och badrum, säger Ulf Svensson, vd för Hettich Skandinaviska.

Sensys har en snygg täckbricka som döljer gångjärnet. Även knappen som lossar gångjärnet vid demontering är dold. Den stilfulla täckbrickan för gångjärnets arm kan med fördel prydas av en logotyp. Gångjärn och monteringsplatta ger ett harmoniskt intryck tillsammans.

Sensys gångjärn finns med en öppningsvinkel på 95 och 110 grader och för vinklade skåp (30, 45, 90 grader). Vidvinkliga gångjärn och gångjärn för aluminium-ramade dörrar kompletterar Sensys-sortimentet, som varit tillgäng-ligt worldwide sedan 2009. Sensys är belönad med designprisen RedDot Design Award 2008 och IF Product Design Award 2009, utnämningar där produkter bedöms utifrån kriterier som designkvalitet, materialval, funktionalitet och innovationsgrad.

Gabriella Fäldt
gabriella.faldt@kompago.se