• Hexagon/

Hexagon annonserar slutförandet av förvärv och relaterade engångskostnader för det fjärde kvartalet 2019

Report this content

Hexagon AB, en ledande global leverantör av sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, har slutfört det tidigare annonserade förvärvet av Volume Graphics. Förvärvets slutförande var föremål för myndighetsgodkännande och andra sedvanliga villkor, vilka nu erhållits.

Slutförandet av förvärvet av Volume Graphics och de förvärv som annonserades tidigare idag av Blast Movement Technology och Geopraevent AG kommer att påverka resultaträkningen för det fjärde kvartalet 2019 med engångskostnader om -25 MEUR. Engångskostnaderna är relaterade till nedskrivningar av överlappande teknologier, transaktions- och integrationskostnader.

Volume Graphics är en marknadsledande aktör inom mjukvara för industriell skiktröntgen med försäljning om 26 MEUR under 2019.

Blast Movement Technology är ett banbrytande företag inom övervakning och analys av sprängning i dagbrott med försäljning om 19 MEUR under 2019.

Geopraevent AG är en ledande leverantör av övervaknings- och larmsystem för tidig upptäckt av naturolyckor. Förvärvet har ingen signifikant påverkan på Hexagons räkenskaper.

Mer information om förvärven finns att hitta på Hexagons hemsida under nyheter.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Luthström, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com
Kristin Christensen, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, +1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom sensorer, mjukvara och autonoma teknologier. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Våra teknologier gör ekosystem i städer och produktion mer uppkopplade och autonoma vilket bidrar till en skalbar och hållbar framtid.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 20 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 3,8 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.