Hexagon förstärker sin portfölj med heltäckande 3D-lösningar för säkerhet genom förvärvet av TACTICAWARE

Hexagon AB, en ledande global leverantör av sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, tillkännager idag förvärvet av TACTICAWARE, en leverantör av LiDAR-baserad mjukvara i 3D för övervakning och skydd av kritisk infrastruktur och byggnader såsom kraftverk, flygplatser, kommersiella fastigheter, bostadsfastigheter m m.

TACTICAWAREs flaggskeppslösning Accur8vision är ett volymetriskt säkerhetssystem (som mäter hela volymen) för övervakning och upptäckt i 3D. Till skillnad från konventionella system som vanligen bara mäter föremåls omkrets, skapar Accur8vision situationsmedvetenhet genom att visualisera en inkräktares exakta position, storlek, hastighet och rörelsebana i en digitalt skapad 3D-bild av den övervakade miljön.

“Hexagon är sedan länge en ledare inom sensorer och teknologier för visualisering i 3D. Vår prisbelönta övervakningslösning i 3D, Leica BLK247, upptäcker och rapporterar omedelbart fysiska förändringar i en miljö genom att kombinera LiDAR, video och värmebildtagning med edge computing och intelligenta algoritmer,” säger Hexagons vd och koncernchef Ola Rollén. “Tillsammans med BLK247 och HxGN OnCall har vi en heltäckande portfölj med nästa generations lösningar för offentlig säkerhet. Vi kan nu erbjuda en fullt integrerad säkerhetslösning för hela arbetsflödet gällande övervakning av kritisk infrastruktur och platser 24 timmar om dygnet, från hantering av inkommande samtal och räddningsinsatser till incidentplanering och respons.”

LiDAR-baserade 3D-lösningar erbjuder tre-dimensionell, volymetrisk upptäckt av hot oberoende av ljus- och andra förhållanden i omgivningen. Lösningarna minskar antalet falsklarm och möjliggör snabbare ingripanden vid incidenter.

TACTICAWARE har huvudkontor i Prag i Tjeckien. Förvärvet konsolideras från och med idag och har ingen materiell påverkan på Hexagons resultat. Bolaget ingår i Hexagons division Geosystems.

För mer information vänligen kontakta;
Maria Luthström, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 20 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 3,9 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.