Hexagon förvärvar minoritetsandel i North West Geomatics Ltd.

Hexagon AB, en ledande global leverantör av design-, mät- och visualiseringsteknologier, förvärvar 10 procent av aktierna i North West Geomatics Ltd. (”North West”).

North West är ett ledande företag inom flygfotografering och erbjuder högkvalitativ kartläggning och relaterade geospatiala tjänster till ingenjörs- och karteringsföretag, miljöorganisationer och myndigheter. North West äger dessutom den största bildbanken med högupplösta bilder och data baserade på LiDAR (Light Detection and Ranging) i Kanada. North West deltar i storskaliga flygfotograferingsprojekt i USA och över hela världen.

”Tidigare i år investerade vi i Blom, ett ledande europeiskt företag som agerar på samma typ av marknad. Engagemanget i North West understryker vår strävan att omdefiniera det geospatiala ekosystemet och tillföra hela branschen en ny dimension", säger Ola Rollén, koncernchef och VD för Hexagon AB. "North West är sedan länge partner till Leica Geosystems och Intergraph. Det utvidgade samarbetet med North West ökar kundnyttan i våra nuvarande erbjudanden och stärker vår förmåga att möta våra geospatiala kunders växande behov av branschledande lösningar.”

”North West ser fram emot att fortsätta ett redan väletablerat samarbete med Hexagon Geosystems och att bidra till breddningen av deras geospatiala kundbas”, säger Fred Welter, koncernchef och VD för North West.

För ytterligare information kontakta:
Mattias Stenberg, Vice President, Strategy & Communications, Hexagon AB,
08 601 26 27, ir@hexagon.com

Kristin Christensen, Vice President, Corporate Communications, Hexagon,
+1 770 776 3428, media@hexagon.com

Hexagon är en ledande global leverantör av design-, mät- och visualiseringsteknologi. Våra kunder kan designa, mäta och positionera objekt samt bearbeta och presentera data för att ligga steget före i en föränderlig värld. Hexagons lösningar ökar produktiviteten, höjer kvaliteten och möjliggör snabbare, bättre operativa beslut, sparar tid, pengar och resurser. Hexagon har över 13 000 medarbetare i mer än 40 länder och en nettoomsättning om cirka 2 200 MEUR. Våra produkter används i en lång rad branscher, t.ex. surveying, kraft och energi, flyg och försvar, säkerhet, bygg och anläggning samt tillverkning. Läs mer på www.hexagon.com.

Taggar: