Hexagon ingår partnerskap med Sony Semiconductor Solutions för att förbättra reality capture

Partnerskapet förser kunderna med ett sömlöst arbetsflöde och omedelbar datainsamling och bearbetning

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, presenterar idag ett partnerskap med Sony Semiconductor Solutions Corporation (Sony), den globala ledaren inom bildsensorer. Partnerskapet kommer att utveckla Hexagons branschledande reality capture-lösningar, som till exempel Leica BLK-produktfamiljen. Hexagon kommer genom detta samarbete att integrera Sonys avancerade Time-of-Flight-bildsensor och mjukvaruteknik i sina reality capture-lösningar och därigenom förbättra dess hastighet och noggrannhet.

Samarbetet mellan Hexagon och Sony kommer att skapa ett smidigt arbetsflöde för datainsamling och bearbetning samt minska tiden mellan datainsamling och resultat. Genom att kombinera Sonys avancerade mjukvarubibliotek med Hexagons funktioner inom reality capture, kommer företag att kunna utveckla effektiva lösningar som ger datafeedback direkt.

Samarbetet kommer göra det möjligt för Hexagon att interagera Sonys avancerade Time-of-Flight-teknologi i utvecklandet av sin nya Leica BLK2GO PULSE. Tillsammans med Hexagons beprövade GrandSLAM-teknologi, kommer BLK2GO PULSE skapa en snabb, enkel och intuitiv skanningsmetod som på ett enkelt och användarvänligt sätt endast fångar det du behöver, när du behöver det. BLK2GO PULSE kommer främst att användas för inomhusapplikationer med kort räckvidd och omedelbar visualisering av fotagraferingspunktmoln.

BLK2GO PULSE, som planeras att lanseras i början av 2024, kommer att lägga till en ny, unik och disruptiv medlem i BLK2GO-produktfamiljen. Alla BLK2GO-lösningar delar möjligheten till omedelbar dataåtkomst och interaktion mellan projektteam för att ge enkel uppladdning till molnet direkt från enheten, vilket främjar smartare samarbete.

"Vårt mål är att främja innovation genom branschledande teknologi. Samarbetet med Sony Semiconductor Solutions gör det möjligt för oss att leda utvecklingen och accelerera reality capture-lösningar så att våra kunder kan kombinera den verkliga världen med digitala realtidsverkligheter som skapas av sensorer för att bygga smarta digitala tvillingar med enastående precision”, säger Hexagons CTO Burkhard Boeckem.

”Genom synkroniseringen av marknadsbeprövade teknologier som leds av Hexagon och Sony kommer datainsamling och bearbetning på fältet att minska och möjliggöra ännu snabbare och mer samarbetsinriktad datadelning genom Hexagons molnplattform för digital verklighet, HxDR, den molnbaserade plattformen för geospatiala lösningar i alla skalor”, fortsätter Burkhard Boeckem.

"Time-of-Flight-teknologi är nyckeln till att skapa en framtid där autonoma lösningar effektiviserar arbetsprocesser och ökar produktiviteten. Genom samarbetet med Hexagon säkerställer vi att datainsamlingen är tillförlitlig och korrekt. Den potential som detta partnerskap skapar är revolutionerande inom området för reality capture-lösningar", säger Eita Yanagisawa, Senior General Manager för System Solution Business Division, Sony Semiconductor Solutions.

Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com
Madlen Nicolaus, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, media@hexagon.com

Hexagon is the global leader in digital reality solutions, combining sensor, software and autonomous technologies. We are putting data to work to boost efficiency, productivity, quality and safety across industrial, manufacturing, infrastructure, public sector, and mobility applications.

Our technologies are shaping production and people related ecosystems to become increasingly connected and autonomous – ensuring a scalable, sustainable future.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) has approximately 24,000 employees in 50 countries and net sales of approximately 5.2bn EUR. Learn more at hexagon.com and follow us @HexagonAB