Hexagon lanserar innovativ lösning för process-, off-shore- och varvsindustrin

Report this content

Nya Leica TruView Integrator för SmartPlant® Enterprise leder till stora fördelar i den dagliga driften av anläggningar, riggar och fartyg. Lösningen öppnar ytterligare ett användningsområde för laserskanning.

Leica TruView Integrator för SmartPlant Enterprise är en nyligen framtagen lösning i samarbete mellan Intergraph® Process, Power & Marine och Leica Geosystems. Leica TruView Integrator förenklar avsevärt underhåll av anläggningar inom process-, off-shore- och varvsindustrin. Lösningen kombinerar Intergraphs beprövade programvara för konstruktion och förvaltning av anläggningar med Leica Geosystems programvara för intuitiv hantering av mätdata. Laserskanning har tidigare använts för att exakt mäta befintliga anläggningar i samband med till- och ombyggnation. Med Leica TruView Integrator vidgas användningsområdet för laserskanning till den dagliga driften av anläggningar.

Leica TruView Integrator för SmartPlant Enterprise ger driftspersonal tillgång till data om anläggningen i form av fotoliknande bilder, baserade på intelligent laserskanning, vid inspektion och underhåll. Med mobila plattformar som stöder SmartPlant Enterprise for Owner Operators (SPO) får de dessutom tillgång till denna information om anläggningen direkt på plats, off-line, vilket ökar effektiviteten betydligt.

"[...] Idag lägger personal som utför inspektion och underhåll för mycket tid på att leta upp det som ska åtgärdas i anläggningen", säger Ludvig Englmaier, chef för den tekniska avdelningen för AlzChem AG. "SPO Mobile med fotoliknande TruView visualisering hjälper vår personal att utföra sitt arbete säkrare, snabbare och bättre än tidigare."

Leica Geosystems laserskanning har tidigare integrerats i SmartPlant Enterprise för användning vid konstruktion av anläggningar. Leica TruView Integrator för SmartPlant Enterprise är det första exemplet på hur tekniken kan användas för att förbättra drift och underhåll av anläggningar. Lösningen är utvecklad i nära samarbete med ledande bolag inom process-, off-shore och varvsindustrin världen över. Den innebär att personal i driften får tillgång till information om anläggningen var de än befinner sig - på golvet i anläggningen, på kontoret eller på avlägsna platser utan Internetanslutning.

"Det är svårt att tänka sig ett mer intuitivt sätt att komma åt data om anläggningen än genom fotoliknande bilder", säger Gerhard Sallinger, chef för Intergraph Process, Power & Marine. "Med denna lösning kan användaren få tillgång till data på fabriksgolvet eller avlägsna platser där det inte finns någon Internetanslutning. Det är en omvälvande och överlägsen lösning som innebär en radikal förbättring av sättet att underhålla anläggningar."

"Detta är den första, större integrationen av Leica TruView med annan programvara", säger Ola Rollén, VD och koncernchef för Hexagon AB. Att medverka till att underhåll och inspektion kan ske säkert, snabbt och kostnadseffektivt är bara ett av många områden där Hexagons dotterbolag samarbetar för att möta utmaningar och skapa tekniska lösningar för morgondagen”, säger Ola Rollén.

För mer information om Leica TruView Integrator för SmartPlant Enterprise, besök http://www.hexagon.com/en/spo-truview.htm

För ytterligare information kontakta:
Mattias Stenberg, Vice President, Strategy and Communications, Hexagon AB,
+46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Kristin Christensen, Vice President, Corporate Communications, Hexagon,
+1 770 776 3428, media@hexagon.com

Hexagon är en ledande global leverantör av design-, mät- och visualiseringsteknologi. Våra kunder kan designa, mäta och positionera objekt samt bearbeta och presentera data för att ligga steget före i en föränderlig värld. Hexagons lösningar ökar produktiviteten, höjer kvaliteten och möjliggör snabbare, bättre operativa beslut, sparar tid, pengar och resurser. Hexagon har över 13 000 medarbetare i mer än 40 länder och en nettoomsättning om cirka 2 200 MEUR. Våra produkter används i en lång rad branscher, t.ex. surveying, kraft och energi, flyg och försvar, säkerhet, bygg och anläggning samt tillverkning. Läs mer på www.hexagon.com.

Taggar: