Hexagon lanserar lösning för identifiering av trötthet och distraktion hos förare av lätta fordon

Hexagon AB, ett världsledande företag inom digitala lösningar, lanserade idag HxGN MineProtect Operator Alertness System Light Vehicle (OAS-LV), en enhet för kontinuerlig övervakning av förares uppmärksamhet i syfte att upptäcka trötthet och distraktion. Enheten monteras i förarhytten till lätta fordon, bussar och lastbilar.

OAS-LV utökar Hexagons lösningsportfölj för förarsäkerhet. Den fyller ett tomrum när det gäller att förhindra att förare av lätta fordon somnar vid ratten och därmed löper risk att ge upphov till kollisioner och andra trötthets- och distraktionsrelaterade olyckor. Produkten är baserad på beprövad teknologi som använts i lösningen för skydd av förare av tyngre fordon - HxGN MineProtect Operator Alertness System Heavy Vehicle (OAS-HV).

“Förartrötthet och distraktion är hot som ofta förekommer i gruvindustrin och andra branscher” säger Ola Rollén, vd och koncernchef för Hexagon. “OAS-LV är en betydelsefull addering till vår marknadsledande portfölj för gruvsäkerhet och ytterligare ett bevis på att Hexagon och våra kunder tar säkerhet på största allvar.”

Enheten är lätt att installera och läser av förarens ansikte för att upptäcka tecken på trötthet och distraktion som till exempel mikrosömn. En intelligent algoritm analyserar data från avläsningen av ansiktet och varnar vid behov. OAS-LV fungerar både i ljus och mörker och hindras inte av till exempel solglasögon.

Enheten i fordonet är alltid uppkopplad och kan sända data till molnet eller till en övervakningscentral. Signaler i realtid gör det möjligt för övervakare och annan personal att ingripa och utgör också underlag för rättsliga undersökningar om det är nödvändigt.

Enheten OAS-LV är en av flera innovativa lösningar som denna vecka visas på HxGN LIVE 2019, Hexagons årliga konferens för digital teknologi.

Daniel Johansson, Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom sensorer, mjukvara och autonoma teknologier. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 20 000 anställda i 50 länder och en omsättning på omkring  3,8 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB