Hexagon lanserar R-evolution, en ny affärsenhet fokuserad på en hållbar framtid

Hexagon AB, en ledande global leverantör av sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, offentliggjorde idag lanseringen av en ny affärsenhet, R-evolution, med fokus på att utveckla lösningar som adresserar industrins hållbarhetsutmaningar.

R-evolution kommer att investera i vinstdrivande projekt inom greentech där Hexagons teknik kan appliceras, med syfte att accelerera övergången till en mer hållbar ekonomi. Hexagon offentliggjorde nyligen sin hållbarhetssatsning, vilken bland annat inkluderar målet att kraftigt minska sitt koldioxidutsläpp inom hela värdekedjan. R-evolution är ett led i denna satsning, då affärsenheten kommer att verka för att hjälpa hela branschen och världen att bli mer hållbar. De första investeringarna kommer att kretsa kring förnybar energi, och involverar konstruktion och drift av solparker med hjälp av den senaste tekniken. Solparkerna kommer att förse elnätet med ren energi motsvarande 50 000 ton lägre koldioxidutsläpp per år jämfört med nuvarande residualmix.

“Hexagons affär bygger på lösningar som använder teknik och data på sätt som ökar produktiviteten och kvaliteten samtidigt som processer görs mer effektiva. Resultatet är lägre resursutnyttjande och mindre svinn. Konceptet för R-evolution går i samma anda. Greentech-projekt kommer att ha stor nytta av de sensorer, mjukvara och autonoma lösningar som används i helt andra branscher idag. Vi grundade R-evolution eftersom vi tror att lösningar som räddar världen är en enorm affärsmöjlighet. De omfattande problem som klimatförändringarna innebär kräver att vi agerar idag – 2050 är det redan för sent. Vi måste tänka och agera rätt nu om vi ska lyckas förändra utvecklingen. R-evolution gör det möjligt för industrin att accelerera omställningen och lönsamheten, samtidigt som de ger tillbaka till planeteten som blivit överutnyttjad sedan den industriella revolutionen”, säger Hexagons vd och koncernchef, Ola Rollén.

Solkraft är bara början. R-evolution kommer att använda avkastningen som genereras till att finansiera andra klimatpositiva projekt. Strategin är att på sikt expandera verksamheten till projekt inom hållbart jordbruk, hållbar havs- och skogsnäring med flera. Ambitionen är även att i framtiden bjuda in andra aktörer att delta – från företag till pensionsfonder och individer – vilket ger fler möjligheten att bidra positivt till klimatet genom hållbara och vinstdrivande projekt.

“Global handel behöver inte stå i motsats till en hållbar framtid, det kan istället vara en del av vägen dit. Att planera långsiktigt och i linje med ESG-mål, kommer att vara nyckeln för ett företags motståndskraft. Och företag som Hexagon, som redan har lösningar som hjälper världen nå sina hållbarhetsmål, måste vara ledande i denna utveckling,” fortsätter Ola Rollén.

”Att föra samman Hexagons branschledande teknologi och innovation till vinstdrivande projekt som bidrar till planeten är ett stort och viktigt åtagande. Jag har med glädje utsett Erik Josefsson till vd för R-evolution, som kommer att driva förändring genom lönsamma projekt. Erik kommer att ansvara för en verksamhet som genom data och Hexagons portfölj av sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, bidrar till en hållbar värld  och samtidigt generera avkastning till aktieägarna”, säger Ola Rollén.

Erik Josefsson var tidigare chef för affärsområdet Advanced Industries på Ericsson, där han ansvarande för global lansering av industriella lösningar inom IoT och 5G till tillverknings- och teknikbranschen. Han har ett stort intresse av global teknikutveckling och har arbetat samt studerat i Sverige, Malaysia, Kina och USA, och har erfarenhet från att leda satsningar inom 5G-fabriker, uppkopplade bilar och hållbara städer.

R-evolution kommer att drivas som ett helägt dotterbolag till Hexagon, och rapportera direkt till Hexagons vd och koncernchef Ola Rollén. Planen är även att på sikt knoppa av R-evolution från Hexagon i takt med att verksamheten växer och fler aktieägare ansluter.

För mer information, besök r-evolution.com eller kontakta:

Maria Luthström, Head of Sustainability and Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com
Kristin Christensen, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, +1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 21 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 3,8 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.