Hexagon lanserar Reality Cloud Studio, driven av HxDR, som möjligör automatiserat skapande av digitala verkligheter i molnet

Med hjälp av denna innovativa plattform förenklar Reality Cloud Studio inte bara processen utan gör också digitala tvillingar tillgängliga för alla

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, har offentliggjort lanseringen av Reality Cloud Studio, driven av HxDR.

HxDR, Hexagons plattform för digitala verkligheter, har omdefinierat användandet av skalbara digitala verkligheter. Med ett omfattande erbjudande av geospatiala datatjänster, inklusive visualisering, samarbetsverktyg och automatiserad databehandling, sätter HxDR en ny standard i branschen. Denna PaaS-lösning (Platform as a service) tillhandahåller en robust API-gateway för att skapa anpassade appar, vilket gör att Hexagon kan skapa färdiga lösningar och att användare kan anpassa produkten efter sina egna branscher.

Reality Cloud Studios, en SaaS-applikation (Software as a service) byggd på plattformen HxDR, understryker Hexagons ambition att öka tillgången till digitala verkligheter. Genom automatiserad bearbetning av reality-capture data kan användare på ett mer effektivt sätt skapa fotorealistiska digitala tvillingar. Denna data kan delas med andra på ett säkert sätt i realtid, vilket skapar en fördjupad visualisering med omedelbara resultat.

"Digitala tvillingar gör det möjligt att skapa verklighetstrogna simuleringar. De förenklar hanterandet av stora mängder data och gör även de mest komplexa mätningarna mer förståeliga för användaren. Omedelbar tillgång till uppdaterade 3D-bilder av konstruktionens utveckling gör till exempel att byggnadsprojektledare kan ta rätt beslut i realtid – utan att vara på plats”, säger Hexagons CTO Burkhard Boeckem.

"Reality Cloud Studio kombinerar flera av Hexagons teknologier och levererar en digital verklighetsupplevelse där vem som helst kan bygga digitala tvillingar genom en delbar plattformsapplikation”, fortsätter Burkhard Boeckem.

Projektmedlemmar kan samarbeta genom Reality Cloud Studio på vilken dator eller mobilenhet med webbläsare som helst, medans fältarbetare kan ladda upp data direkt från kompatibla Leica BLK-sensorer för att skapa registrerade och maskade digitala tvillingar för användning på plats, endast genom några enkla tryck.

Reality Cloud Studio är ett betydande framsteg i Hexagons plattformsstrategi för att bygga en användarvänlig plattform för digital reality-data. Betydande delar av plattformen är redan automatiserade och optimerade för användarvänlighet, men användare kan förvänta sig många fler förbättringar och uppgraderingar av plattformen i framtiden. Reality Cloud Studio är en prenumeration och faktureras månadsvis.

Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com
Madlen Nicolaus, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, media@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 24 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 5,2 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB