• Hexagon/

Hexagon lanserar samarbete med NVIDIA för tranformativa lösningar för industriella digitala tvillingar

Report this content

Hexagons plattformar kommer att integreras med NVIDIA Omniverse för att göra det möjligt för företag att bli mjukvarudefinierade och realisera den enorma potentialen hos industriell automation

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, har offentliggjort ett samarbete med NVIDIA för att möjliggöra lösningar för industriella digitala tvillingar som förenar reality-capture, digitala tvillingar för tillverkning, AI, simulering och visualisering för att skapa jämförelser med verkliga modeller i realtid.

Samarbetet kommer att sammankoppla branschledande teknologier från Hexagon och NVIDIA för att möjliggöra för flera användare att skapa sömlösa flöden genom en enhetlig vy för fabriksplanering och design samt kvalitetsoptimering för processer och drift.

Som en del av samarbetet kommer Hexagons HxDR-platform för reality capture och Nexus plattform för tillverkning att kopplas till NVIDIA Omniverse plattform för att utveckla och driva applikationer för industriella metaverse baserade på ramverket Universal Scene Description (USD). De uppkopplade plattformarna tillhandahåller kompletterande teknologier som gör det möjligt för kunder att driva tillverkning för digitala fabriker framåt och lösgöra kraften hos digitala tvillingar för intelligenta städer samt för bygg och infrastruktur.

“Vårt innovationsteam har arbetat med NVIDIA för att identifiera möjligheter som förenar reality capture, AI, simulering dataanalys och visualisering med plattformar för sömlös samverkan”, säger Paolo Guglielmini, Hexagons vd och koncernchef. ”Med NVIDIA-teknologi och Hexagons Smart Digital Reality kommer våra lösningar att leverera jämförelser av modeller i verkliga och virtuella världen i realtid”.

Genom datainsamling och analyser i realtid utvecklar Hexagons Smart Digital Realities™ digitala tvillingar för att ge kunderna en 360-graders bild av den verkliga världen som hjälper till att förbättra produktivitet, kvalitet, säkerhet och lönsamhet när de används med simuleringslösningar.

“Varje bransch tävlar om att digitalisera sina fysiska processer för nästa våg av avancerad automation”, säger Rev Lebaredian, vice vd för Omniverse och simuleringsteknik på NVIDIA. ”I samarbete med Hexagon kommer vi att överbrygga klyftan mellan den verkliga och den virituella världen – en förutsättning för att bygga digitala tvillingar – så att vi kan träna robotar i virtuella världar och ge autonomi till allt som rör sig”.

För mer information, vänligen kontakta:
Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com
Madlen Nicolaus, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, media@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Våra teknologier gör ekosystem i städer och produktion mer uppkopplade och autonoma vilket bidrar till en skalbar och hållbar framtid.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 24 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 5,2 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB