Hexagon offentliggör strategiskt partnerskap med H2U för att digitalisera utbyggnad av grön vätgas

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, offentliggjorde idag ett strategiskt partnerskap med The Hydrogen Utility Pty Ltd (H2U), en ledande australiensisk utvecklare av vätgas. Hexagon kommer att leverera det främsta inom digitala lösningar för hantering av tillgångar för att stödja den globala övergången till grön vätgas. Partnerskapet för samman Hexagons expertis inom digitala ekosystem för industriella anläggningar med H2Us erfarenhet inom produktion av grön vätgas och grön ammoniak.

Digitala tvillingar för industriella anläggningar som samtidigt uppfyller globala standarder för informationshantering är kritiska för att möta det stora behovet av grön vätgas som kan sänka koldioxidutsläppen inom tillverkning och energi. Hexagons PPM-division kommer att stödja H2U med en integrerad digital tvilling som hanterar hela livscykeln hos en tillgång – från teknisk utveckling och design till finansiering, konstruktion och drift – för ökad effektivitet och minskad risk.

Hexagons lösningar kommer att implementeras i H2Us planerade infrastrukturprojekt för grön vätgas i Australien och Nya Zeeland, som skapar nya energitillgångar för industrin och driver långsiktig ekonomisk tillväxt och hållbarhet.

”Vi är stolta över samarbetet med H2U som främjar världens energiomställning genom kostnadseffektiv produktion av grön vätgas. Våra lösningar kommer att skapa en enhetlig plattform för effektivt och sömlöst samarbete genom hela H2Us ekosystem av teknikleverantörer. Partnerskapet skapar också en strategisk möjlighet för R-evolution, vår affärsenhet som investerar i vinstdrivande projekt inom greentech där Hexagons teknik kan appliceras. Samarbetet med H2U kommer att accelerera den globala expansionen av hela vårt erbjudande inom vätgas”, säger Hexagons vd och koncernchef, Ola Rollén.

Maria Luthström, Head of Sustainability and Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27,
ir@hexagon.com
Kristin Christensen, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, +1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 22 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 4,3 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.