Hexagon stärker sin produktportfölj inom marknaden för arkitektur, ingenjörsteknik och konstruktion (AEC) genom förvärvet av OxBlue

Hexagon AB, en ledande global leverantör av sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, offentliggjorde idag förvärvet av OxBlue, ett ledande bolag inom visualiseringslösningar för övervakning av byggarbetsplatser genom hela byggprojekt.

OxBlues lösningar används för visuell dokumentering i realtid av allt som sker på en byggarbetsplats, både utomhus och inomhus, genom intervallfotografering (time-lapse) och strömmad video. OxBlues digitala, mobila plattform kombinerar det senaste inom kamerateknik, artificiell intelligens och maskininlärning och kopplar ihop olika aktörer till byggarbetsplatsen. Genom direkt tillgång till den mest uppdaterade informationen i byggprojekt kan projektledare fatta bättre beslut och göra bedömningar i realtid om exempelvis kvalitet och framsteg samt upptäckt av risker och åtgärder.

OxBlues visualiseringslösningar för byggarbetsplatser förbättrar hantering av allt från platsbesök och materielleveranser till schemaläggning av entreprenörer, uppdateringar om framsteg och arbetsplatsens säkerhet. Genom att hålla alla intressenter informerade om projektstatus, milstolpar och annan viktig information, exempelvis väderförhållanden, säkerställs att projekten följer tidplan och budget.

”OxBlue utgör ytterligare ett steg i vår vision om att tillhandahålla marknadsledande och datadrivna lösningar som möjliggör smartare byggprojekt. OxBlues skalbara affärsmodell med fjärrdrivna lösningar kombinerat med dess överlägsna kundtjänst, ledande teknik och starka försäljningskanaler mot AEC-marknaden, är ett betydelsefullt tillskott för Hexagon. När lösningarna integreras med vår tredimensionella övervakningsteknik, BLK247, och vår mjukvara för byggprojekt, HxGN SMART Build, får användaren ovärderliga insikter i projekten. Dessutom kompletterar OxBlues tillgång till data och branschledande gränssnitt Hexagons expertis inom AI, maskininlärning och autonoma lösningar”, säger Hexagons vd och koncernchef, Ola Rollén.

Bolaget grundades 2001, har sitt huvudkontor i Atlanta, Georgia i USA och har kunder i 45 länder. OxBlue blir en del av Hexagons division Geosystems. Omsättningen för 2020 väntas uppgå till cirka 37 MEUR.

Maria Luthström, Head of Sustainability and Investor Relations, Hexagon AB, 08-601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 20 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 3,9 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.