Hexagon stärker sin satsning på digitala verkligheter genom flera strategiska organisatoriska förändringar

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, offentliggjorde idag följande organisatoriska förändringar, gällande per omgående:

För att möta den snabbt växande efterfrågan på realtidsuppdaterade digitala världar kommer Juergen Dold, anställd på Hexagon sedan 1995 och senast ansvarig för divisionerna Geosystems, Geospatial, samt Safety and Infrastructure, att anta rollen som Executive Vice President för Hexagon och leda strategiska initiativ för hela bolaget. Mer specifikt kommer Dold att ansvara för Hexagons satsning på innehåll och plattformar för digitala verkligheter (Smart Digital RealityTM) som driver tillväxt inom Hexagons existerande marknader och möjliggör expansion till nya områden.

”Att bygga vidare på vår strategi och öka tillväxt i ekosystemet metaverse – den nya digitala verkligheten som växer i omfattning både för företag och privatpersoner – är en central del i Hexagons framtid. Att föra samman data i alla olika varianter och format till en plats där man kan bygga, lagra och dela digitaliserade objekt och miljöer är vår största fördel”, säger Hexagons vd och koncernchef, Ola Rollén.

I Dolds ansvarsområden ingår utveckling och expansion av Hexagons produktportfölj HxDR, vilken inkluderar HxDR digital reality platform och andra lösningar. Plattformen möjliggör sammankoppling och visualisering av nästan all geospatial eller omvärldsspeglande data och filformat som förbättrar samarbete och beslutsfattande. Fotogrammetri och punktmoln som genom artificiell intelligens återbildar mark- och luftdata lägger den visuella grunden för digitala verkligheter. Dessa kan sedan användas för att analysera och tolka oändliga datamängder från den verkliga eller digitala världen för att lösa affärsproblem, eller användas i metaverse – vilket av många beskrivs som efterträdare i den del av internet som kretsar kring social interaktion.

”Metaverse är inte en enskild plats utan snarare många digitala verkligheter som företag som Hexagon arbetar för att göra mer tillgängliga och djuplodande. Med virtuella, blandade eller förstärkta verkligheter kan vi öka engagemanget och känslan av kontakt mellan användare. Genom att tillhandahålla en sammanlänkad plats som är byggd på data inhämtad genom crowdsourcing eller direkt från professionella källor kan vi förbättra samarbete och produktivitet för användare som arbetar på olika platser. Digitala världar och objekt kan användas i allt från filmskapande, spel och turism till arkitektur, fastigheter, övervakning av land och infrastruktur, stadsplanering, och mer”, fortsätter Rollén.

Dold kommer även fortsättningsvis att rapportera direkt till Hexagons vd och koncernchef Ola Rollén som en del av koncernledningen.

Thomas Harring, divisionschef för Geosystems, och Steven Cost, divisionschef för Safety, Infrastructure and Geospatial, kommer att ingå i koncernledningen och rapportera direkt till Rollén.

Thomas Harring kommer dessutom att ansvara för Hexagons verksamhet inom AEC (Architecture, Engineering och Construction). Detta omfattar mjukvaruverksamheten för AEC där HxGN Smart Build ingår, vilken tidigare låg under divisionen PPM och rapporterades till IES, samt även Hexagons sensormjukvara för verklighetsinhämtning och visualisering så som den prisbelönta BLK-portföljen, vilken redan hanteras av Geosystems och rapporteras under GES.

Hexagons finansiella rapportstruktur som består av IES och GES kommer att hållas oförändrad.

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 22 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 4,3 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.