Hexagon stärker sitt erbjudande inom hantering av tillgångar genom förvärvet av Itus Digital

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, offentliggjorde idag förvärvet av Itus Digital, en leverantör av mjukvara för Asset Performance Management (APM) baserad i Roanoke, Virginia. Itus lösningar utgör ett direkt komplement till Hexagons HxGN EAM-plattform, samt andra Hexagon produkter. APM-mjukvara används i industriella verksamheter för att optimera tillförlitligheten i data, förbättra drifttiden och minska kostnader.

Itus Digital leverar innovativa SaaS-baserade lösningar som optimerar prestandan hos industriella tillgångar. Dess APM-plattform hanterar hela livscykeln för tillgångar och digitala tvillingar genom att identifiera och prioritera riskexponering, skydda tillgångar mot vanliga fel, övervaka deras skick och prestanda samt vidta åtgärder när risker eller hot uppstår. Plattformen är utformad för enkel implementering och snabb, löpande optimering av tillgångsstrategier.

”Vi är glada att välkomna Itus Digital till Hexagon. Detta strategiska förvärv kombinerat med vår marknadsledande EAM-plattform möjliggör för kunder att stärka tillförlitligheten och tillgängligheten hos sina tillgångar samtidigt som det minimerar driftstopp och kostnader. Dessa lösningar medför betydande möjligheter för kunder av alla storlekar och inom alla vertikaler”, säger Hexagons vd och koncernchef Paolo Guglielmini.

Itus Digital konsolideras från och med idag och blir en del av Hexagon division Asset Lifecycle Intelligence. Itus Digital förväntas generera intäkter om cirka 1 MEUR under 2024 med snabb tillväxt, med en lönsamhetsnivå som inledningsvis ligger lägre än för Hexagons snitt.

Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com
Anton Heikenström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, +46 8 601 26 26, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 24 500 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 5,4 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB