Hexagon stärker sitt erbjudande inom materialhantering genom förvärvet av Jovix

Hexagon AB, en ledande global leverantör av lösningar för digitala verkligheter, offentliggjorde idag förvärvet av Atlas RFID Solutions mjukvaru- och tjänsteverksamhet Jovix, baserad i Birmingham, Alabama, USA. Jovix är en prisbelönt lösning för materialhantering inom byggsektorn som förser beslutsfattare med realtidsdata om materialets skick och plats.

Plattformen är molnbaserad, IoT-kompatibel, mobil och konfigurerbar och ger användaren insikt och spårbarhet i materialets skick och placering genom hela livscykeln för ett byggprojekt. Jovix strömlinjeformade process benämnd som ”Material Readiness” säkerställer att arbetsteamet får rätt material vid rätt tidpunkt för att utföra sin uppgift enligt plan. Detta uppnås genom att helt digitalisera försörjningskedjan – från tillverkning till installation – med realtidsinsyn i materialets nuvarande plats och vilken aktör som ansvarar för det.

Jovix kombinerar onlinebaserad mjukvara med information från olika sensorer och scanners för att automatisera arbetsflöden kring materialets pågående status i leverantörskedjan, vilket tidigare skedde manuellt och innebar pappersarbete. Mjukvaran finns idag i 25 länder på fler än 650 arbetsplatser, bland annat i omfattande byggprojekt inom olja och gas och tillverkning av kemiska produkter. Det finns idag fler än 7 500 Jovix-användare globalt.

“Förvärvet är ett led i vår expansion på marknaden för inköp, tillverkning och konstruktion. Jovix ger ökat värde för ägare, beställare, tillverkare och leverantörer genom att ta bort de produktivitetshinder som uppstår vid materialhantering och genom att uppnå minimala eller inga ledtider”, säger Hexagons vd och koncernchef, Ola Rollén.

Jovix konsolideras från och med 1 oktober och blir en del av Hexagons division PPM. Förvärvet har ingen signifikant påverkan på Hexagons resultat.

Maria Luthström, Head of Sustainability and Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27,
ir@hexagon.com
Kristin Christensen, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, +1 404 554 0972, media@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 21 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 3,8 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.