Hexagon utökar Leica BLK-serien med banbrytande lösningar som fångar verkligheten inom infrastruktur, säkerhet och mobilitet

Hexagon AB, en ledande global leverantör av sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, utökar idag sin produktlinje Leica BLK med två nya scanners. Leica BLK2GO är den minsta bärbara, fullt integrerade handhållna scannerkameran i sitt slag och Leica BLK247 är den första sensorn med laserscanning för säkerhetsövervakning som ger situationsmedvetenhet dygnet runt.

“Genom utökningen av BLK-serien fortsätter Hexagon sitt 20-åriga fokus på att revolutionera insamling av data om verkligheten” säger Ola Rollén, vd och koncernchef för Hexagon. “De nya sensorerna är revolutionerande, inte bara för sin tekniska kapacitet utan också för sin användarvänlighet. Leica BLK2GO kan tas med överallt och Leica BLK247 övervakar dygnet runt.”

Leica BLK2GO innebär en hittills oöverträffad mobilitet när det gäller att scanna komplexa miljöer inomhus.

Kombinationen av visualisering, LiDAR och edge-computing gör det möjligt att befinna sig i rörelse och samtidigt scanna i 3D, vilket innebär ökad effektivitet och frihet för användaren när de registrerar data om föremål och ytor.

BLK2GO har ett brett användningsområde som sträcker sig från ombyggnationer för arkitekt- och designindustrin till sökning av platser, visualisering och arbetsflöden för specialeffekter i media- och underhållningsindustrin.

Leica BLK247 är konstruerad för kontinuerlig insamling av data om verkligheten i 3D, vilket innebär ett stort framsteg inom säkerhetsapplikationer. Sensorn levererar situationsmedvetenhet i realtid genom edge computing och LIDAR-teknologi för upptäckt av rörelser. Med stöd av artificiell intelligens kan BLK247 skilja på rörliga och stillastående föremål - som till exempel en gående person som lämnar en resväska - och på så sätt varna om såväl väntade som oväntade säkerhetshot i realtid. BLK247 ökar situationsmedvetenheten inom avspärrade områden eller säkerhetszoner eftersom den eliminerar behovet av konstant mänsklig övervakning av säkerhetsskärmar eller övervakningspaneler i smarta byggnader.

Leica BLK2GO och Leica BLK247 är två av många innovativa lösningar som visas denna vecka på HxGN LIVE 2019, Hexagons årliga konferens för digital teknologi.

För mer information vänligen kontakta:
Daniel Johansson, Investor Relations, Hexagon AB, +46 8 601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom sensorer, mjukvara och autonoma teknologier. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 20 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 3,8 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB.