Hexagon utser Maria Luthström och Gordon Dale till gemensamma divisionschefer för Autonomous Solutions

Hexagon AB, en ledande global leverantör av digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar, offentliggjorde idag utnämningen av Maria Luthström och Gordon Dale som gemensamma chefer för divisionen Autonomous Solutions (AS) från och med den 1 maj 2024. Båda kommer att ingå i Hexagons koncernledning och rapportera direkt till Paolo Guglielmini, Hexagons vd och koncernchef. Michael Ritter, nuvarande chef för AS, kommer att gå i pension i slutet av 2024 efter en övergångsperiod.

AS lanserades 2022 och består av divisionerna Autonomy & Positioning (A&P) och Mining. A&P är ledande inom end-to-end-lösningar för autonomi och positionering med hög noggrannhet inom land, hav och i luften genom sin teknologi för precisionspositionering och perception. Mining möjliggör för gruvor att koppla samman alla delar av sin verksamhet med teknologi som gör data användbar i realtid genom att integrera, automatisera och optimera kritiska arbetsflöden.

Maria Luthström har varit chef för Hexagons A&P-division sedan oktober 2022. Hon började på Hexagon 2015 och var tidigare chef för Hexagons funktioner för hållbarhet och investerarrelationer, där hon haft en viktig roll i att utveckla företagets strategi och hållbarhetsagenda, stärka Hexagons kultur och öka aktieägarvärdet.

Gordon Dale har varit Chief Operating Officer för A&P-divisionen sedan 2016 och har i sin roll som Chief Synergy Officer varit avgörande i bildandet av AS-divisionen. Han har varit en del av Hexagon i 16 år och kom in via Hexagons förvärv av NovAtel, den globala ledaren inom teknologi för precisionspositionering. Han har en Master of Business Administration och en Bachelor of Science i Electrical Engineering och Computer Engineering.

"Maria och Gordon har imponerande meriter och har varit avgörande för att driva tillväxt och framgång inom sina respektive ansvarsområden. Jag önskar dem lycka till i sina nya roller. De kommer att arbeta nära Michael Ritter och mig för att säkerställa en smidig övergång och kontinuitet", säger Hexagons vd och koncernchef Paolo Guglielmini.

Gällande Michael Ritters kommande pension fortsätter Guglielmini: "Under de senaste 15 åren har Michael varit en visionär och drivande kraft bakom A&P och den nya divisionen AS. Under hans ledning har Hexagons divisioner A&P och AS vuxit betydligt och blivit en viktig bidragande faktor till Hexagons framgång. Jag vill uttrycka min stora tacksamhet och uppskattning till Michael för hans enastående arbete och engagemang för Hexagon. Han har haft en bestående inverkan på vårt företag och för branschen."

Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com
Anton Heikenström, Investor Relations Manager, Hexagon AB, +46 8 601 26 26, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 24 500 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 5,4 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB