Melker Schörling, Hexagons huvudägare och mångårige styrelseordförande har gått bort.

Vi på Hexagon AB är djupt ledsna över Melker Schörlings bortgång.

Melker lämnar inte bara efter sig ett bestående arv genom sin affärsverksamhet utan han var också en person som hade en inverkan på alla oss som hade nöjet att arbeta med honom.

Ola Rollén, styrelseordförande i Hexagon AB: "Melker förvärvade aktiemajoriteten i Hexagon 1998 och blev styrelseordförande 1999. Jag träffade Melker första gången år 2000 och mitt starkaste minne från det första mötet var när han sa: "Jag investerar i människor, en bra person skapar ett bra företag." Han lärde mig höga standarder och empati i affärer. Han sa alltid att "win-win" är det enda sättet att göra framgångsrika affärer på lång sikt.

Melker var varmhjärtad, hade ett genuint intresse för människor och hade ett lugnt och logiskt sätt att hantera alla hinder som han kunde stöta på. Jag, och alla vi som arbetade med honom, kommer att sakna honom djupt."

"Melker Schörling har varit avgörande för att forma Hexagon AB:s historia och nutid, samt en inspiration inom entreprenörskap och ledarskap. Vi är fast beslutna att utveckla hans arv och vision", säger Paolo Guglielmini, VD och koncernchef för Hexagon AB. "Våra tankar går till hans familj."

Madlen Nicolaus, Chief Marketing Officer, Hexagon AB, +44 207 068 6575, media@hexagon.com
Tom Hull, Head of Investor Relations, Hexagon AB, +44 7442 678 437, ir@hexagon.com

Hexagon är ett världsledande företag inom digitala verkligheter skapade genom sensorer, mjukvara och autonoma lösningar. Vi sätter data i arbete i syfte att öka effektivitet, produktivitet och kvalitet i lösningar för tillverkningsindustrin, infrastruktur, säkerhet och mobilitet.

Hexagon (Nasdaq Stockholm: HEXA B) har omkring 24 000 anställda i 50 länder och en omsättning på cirka 5,2 miljarder EUR. Läs mer om oss på hexagon.com och följ oss på @HexagonAB