Överlåtelse av egna aktier

Report this content

Vid extra bolagsstämma den 15 december 2011 i Hexagon AB (publ) (”Hexagon”) beslutades att bolaget i samband med att lösen av teckningsoptionerna enligt Teckningsoptionsprogram 2011/2015 påkallas, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, får överlåta egna aktier av serie B för att möjliggöra tillhandahållande av aktier till optionsinnehavarna. Styrelsen för Hexagon beslutade den 4 december 2012, med stöd av bolagsstämmans bemyndigande, att utnyttja bemyndigandet att överlåta egna aktier för detta syfte.

Enligt styrelsens beslut ska högst 1 152 547 egna aktier av serie B överlåtas mot ett vederlag om 124 kronor per aktie motsvarande den kurs för teckning av ny aktie som fastställts i anslutning till tilldelning av teckningsoptionerna enligt Teckningsoptionsprogram 2011/2015. Överlåtelse av egna aktier till optionsinnehavare kommer att kunna ske från och med den 4 december 2012 fram till nästa årsstämma.

Hexagon innehar idag totalt 1 152 547 egna aktier av serie B av totalt utgivna 353 642 177 aktier, varav 15 750 000 av serie A och 337 892 177 av serie B, vilket motsvarar 0,33 procent av samtliga aktier i bolaget. Hexagon redovisar kontinuerligt aktuellt innehav av egna aktier i bolagets delårsrapporter.

För ytterligare information kontakta:
Mattias Stenberg, Vice President Strategy & Communications, Hexagon AB,
08 601 26 27, ir@hexagon.com

Hexagon (NASDAQ OMX Stockholm: HEXA B) är en ledande global leverantör av design-, mät- och visualiseringsteknologi. Våra kunder kan designa, mäta och positionera objekt samt bearbeta och presentera data för att ligga steget före i en föränderlig värld. Hexagons lösningar ökar produktiviteten, höjer kvaliteten och möjliggör snabbare, bättre operativa beslut, sparar tid, pengar och resurser. Hexagon har över 13 000 medarbetare i mer än 40 länder och en nettoomsättning om cirka 2 200 MEUR. Våra produkter används i en lång rad branscher, t.ex. surveying, kraft och energi, flyg och försvar, säkerhet, bygg och anläggning samt tillverkning. Läs mer på www.hexagon.com.