Årsstämma i HEXPOL AB

Vid dagens årsstämma i HEXPOL AB (publ) fattades följande beslut.

Styrelse och revisor samt arvoden
Antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju stycken. Omval av styrelseledamöterna Georg Brunstam, Alf Göransson, Jan-Anders Månson, Malin Persson, Kerstin Lindell, Märta Schörling Andreen och Gun Nilsson. Georg Brunstam valdes till styrelsens ordförande. Arvode till styrelsen ska utgå med ett sammanlagt belopp om 3 890 000 kronor (inkl. ersättning för utskottsarbete).

Omval av revisionsbolaget Ernst & Young AB för en mandatperiod om ett år, således till och med utgången av årsstämman 2021, varvid revisionsbolaget upplyst om att auktoriserade revisorn Johan Thuresson kommer att utses till huvudansvarig revisor. Arvode till revisorn ska utgå enligt avtal.

Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte valdes Georg Brunstam (ordförande) och Märta Schörling Andreen till ledamöter i ersättningsutskottet för tiden intill nästa konstituerande styrelsemöte. För samma tid valdes Gun Nilsson (ordförande), Malin Persson och Märta Schörling Andreen till ledamöter i revisionsutskottet.

Vinstdisposition
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens reviderade förslag att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2019 samt att ansamlade vinstmedel överförs i ny räkning. Det är styrelsens ambition att vid en extra bolagsstämma under hösten 2020 fullfölja sitt tidigare kommunicerade utdelningsförslag.

Valberedning
Till ledamöter av valberedningen inför årsstämman 2021 omvaldes Mikael Ekdahl (Melker Schörling AB), Henrik Didner (Didner & Gerge Fonder) och Marcus Lüttgen (Alecta Pensionsförsäkring) samt nyvaldes Mats Gustafsson (Lannebo fonder). Mikael Ekdahl omvaldes till valberedningens ordförande.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Ändring av bolagsordningen
Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om ändring av bolagsordningen med anledning av
lagändringar som har trätt och väntas träda i kraft.

Peter Rosén, Tillförordnad VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energi-, olje- och gassektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2019 uppgick till 15 508 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 5 100 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.