Bokslutskommuniké 2021

OKTOBER – DECEMBER 2021

• Försäljningen ökade med 20 procent och uppgick till 4 085 MSEK (3 402).
  • EBIT uppgick till 537 MSEK (622).
  • EBIT-marginalen uppgick till 13,1 procent (18,3).
  • Justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 1 procent till 628 MSEK (622).
  • Justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) uppgick till 15,4 procent (18,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 446 MSEK (456).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,29 SEK (1,32).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 1 296 MSEK (1 023).
  • Jämförelsestörande poster, före skatt, uppgick till -91 MSEK (0), främst relaterat till försäkringsuppgörelsen efter branden i en av våra fabriker i USA tidigare i år men inkluderar
    även en planerad omstrukturering av vår produktion i England.

JANUARI – DECEMBER 2021

• Försäljningen ökade med 19 procent och uppgick till 16 005 MSEK (13 424).
  • EBIT ökade med 59 procent till 3 074 MSEK (1 935).
  • EBIT-marginalen ökade till 19,2 procent (14,4).
  • Justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 36 procent till 2 737 MSEK (2 011).
  • Justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) ökade till 17,1 procent (15,0).
  • Resultat efter skatt ökade till 2 358 MSEK (1 409).
  • Resultat per aktie ökade med 67 procent till 6,85 SEK (4,09).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 2 731 MSEK (2 548).
  • Jämförelsestörande poster, före skatt, uppgick till 337 MSEK (-76), främst relaterat till försäkringsuppgörelsen efter branden i en av våra fabriker i USA tidigare i år men inkluderar
    även en planerad omstrukturering av vår produktion i England.
  • Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning för 2021 om 3,0 SEK per aktie (2,30), en ökning om 30 procent jämfört med året innan samt en extra utdelning om ytterligare 3,0 SEK per aktie, vilket ger en total föreslagen utdelning om 6,0 SEK per aktie

Stark försäljningstillväxt i en fortsatt utmanande omvärld
Vi hade en stark försäljningstillväxt om 20 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, drivet av bra försäljning på alla marknader och produktområden. Detta trots många störningar under kvartalet i form av produktionsstopp hos fordonskunder, globala transportproblem och råvarubrist. Justerat EBIT uppgick till 628 MSEK (622) vilket motsvarar en marginal om 15,4 procent (18,3). Resultatet för kvartalet uppgick till 537 MSEK (622) vilket inkluderar jämförelsestörande poster om 91 MSEK, främst relaterat till branden i en av våra fabriker i USA tidigare i år men även planerad omstrukturering i England.

Trots utmaningarna upplever vi återigen att vårt starka kundfokus kombinerat med vår möjlighet att erbjuda snabb och säker leverans till kunderna uppskattas när osäkerheten är så stor i omvärlden. Vår stora geografiska täckning med tillverkning nära våra kunder är en tydlig konkurrensfördel. 2021 som helhet var ett mycket bra år för HEXPOL koncernen med rekordförsäljning och rekordresultat, vårt bästa år hittills.

Georg Brunstam, VD & Koncernchef

Peter Rosén, Vice VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energi-, olje- och gassektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2021 uppgick till 16 005 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 4 800 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 januari kl. 13:00.