Bokslutskommuniké 2023

OKTOBER – DECEMBER 2023

• Försäljningen uppgick till 4 868 MSEK (5 495).
  • Justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 3 procent till 838 MSEK (811).
  • Justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) uppgick till 17,2 procent (14,8).
  • EBIT minskade med 10 procent och uppgick till 755 MSEK (841).
  • EBIT-marginalen ökade till 15,5 procent (15,3).
  • Resultat efter skatt uppgick till 507 MSEK (624).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,47 SEK (1,81).
  • Det operativa kassaflödet ökade till 1 390 MSEK (1 366).
  • Jämförelsestörande poster uppgick till kostnad om 83 MSEK (Intäkt 30) före skatt.
  • Klas Dahlberg är utsedd till ny VD och koncernchef för HEXPOL och tillträder senast 1 juli 2024.

JANUARI – DECEMBER 2023

• Försäljningen uppgick till 22 046 MSEK (22 243).
  • Justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) ökade med 12 procent till 3 659 MSEK (3 260).
  • Justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) uppgick till 16,6 procent (14,7).
  • EBIT ökade med 9 procent och uppgick till 3 576 MSEK (3 290).
  • EBIT-marginalen uppgick till 16,2 procent (14,8).
  • Resultat efter skatt ökade med 2 procent till 2 524 MSEK (2 483).
  • Resultat per aktie uppgick till 7,33 SEK (7,21).
  • Det operativa kassaflödet ökade med 42 procent till 3 994 MSEK (2 813).
  • Styrelsen föreslår en ordinarie utdelning för 2023 om 4,00 SEK per aktie (3,60) samt en extra utdelning om ytterligare 2,00 SEK per aktie, vilket ger en total föreslagen utdelning om 6,00 SEK per aktie. Samtidigt höjs utdelningspolicyn från 25-50 procent till 40-60 procent av resultat efter skatt.

”Vi levererade återigen ett starkt kvartal. Justerat EBIT uppgick till 838 MSEK (811), vilket resultatmässigt är vårt bästa fjärde kvartal hittills och motsvarar en ökning om 3 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Samtidigt stärktes den justerade EBIT marginalen till 17,2 procent (14,8). Försäljningen sjönk jämfört med motsvarande kvartal föregående år påverkat av lägre försäljningspriser och lägre efterfrågan från kunder främst inom bygg och anläggning samt konsumentnära produkter. Det operativa kassaflödet var rekordstarkt i kvartalet med 1 390 MSEK (1 366), drivet av fokuserat arbete för att minska lagernivåer och kundfordringar.

Vi tror att vårt starka kundfokus i kombination med geografisk närhet till kunderna ger oss fortsatta möjligheter att hantera störningarna och ytterligare stärka marknadspositionen. Den starka affärsmodellen i kombination med en tydlig förvärvsstrategi och stark finansiell ställning ger oss goda utsikter till fortsatt tillväxt och förvärv.”

Peter Rosén, Tf VD & CFO

Informationen är sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 januari 2024 kl.13:00.

Peter Rosén, Tf VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets and Seals) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen och inom sektorer som transport, energi och konsument samt kabelindustrin och tillverkare av medicinteknik, plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2023 uppgick till 22 046 MSEK och koncernen har cirka 5 000 anställda i fjorton länder.