Delårsrapport januari – mars 2010

Första kvartalet 2010 – God tillväxt och fortsatt starka marginaler  Nettoomsättningen ökade med 16 % (valutajusterat +30 %) till 750 MSEK (647).  Rörelseresultatet ökade till 87 MSEK (-52), exkl. jämförelsestörande poster 87 MSEK (46).  Rörelsemarginalen uppgick till 11,7 % (neg), exkl. jämförelsestörande poster 11,7 % (7,1).  Resultat efter skatt uppgick till 58 MSEK (-55), exkl. jämförelsestörande poster 58 MSEK (26).  Resultat per aktie ökade till 2,18 SEK (-2,07), exkl. jämförelsestörande poster 2,18 SEK (0,98).  Det operativa kassaflödet uppgick till 62 MSEK (33).  Förvärv av VTC TPE Group, namnändrat till ELASTO Group (konsolideras från 1 april). VD-kommentar ”Vårt resultat i första kvartalet var mycket starkt med kraftig ökning av försäljningsvolymerna. Dock har negativa valutaeffekter påverkat omsättningsökningen jämfört med motsvarande kvartal 2009. Vi mer än fördubblade resultat per aktie och rörelseresultatet uppgick till 87 MSEK (46*), en ökning med 89 %. Vår rörelsemarginal i perioden uppgick till 11,7 % (7,1*). Vi har haft en fortsatt förbättrad försäljning, framförallt till fordonsrelaterade kunder, och vi har återigen på ett flexibelt sätt hanterat denna volymökning. Vi har också ytterligare stärkt vår position som ledande global leverantör av polymerblandningar (compounding) genom förvärvet av ELASTO Group. Förvärvet är helt i linje med vår strategi att expandera och stärka vår compoundingverksamhet.” Georg Brunstam, VD och koncernchef För ytterligare information kontakta: Georg Brunstam VD och koncernchef georg.brunstam@hexpol.com 0708-55 12 51 Urban Ottosson CFO/IR urban.ottosson@hexpol.com 0767-85 51 44