Delårsrapport januari - mars 2024

JANUARI – MARS 2024

• Försäljningen uppgick till 5 312 MSEK (5 990).
  • EBIT uppgick till 905 MSEK (946).
  • EBIT-marginalen ökade till 17,0 procent (15,8).
  • Resultat efter skatt uppgick till 654 MSEK (668).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,90 SEK (1,94).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 112 MSEK (593).

Vi levererar ett första kvartal i 2024 med bra lönsamhet och hög marginal. Försäljningen i kvartalet uppgick till 5 312 MSEK (5 990) och EBIT uppgick till 905 MSEK (946). Samtidigt stärkte vi EBIT marginalen till 17,0 procent (15,8) drivet av bättre produkt- och prismix och levererade en avkastning på sysselsatt kapital om 18,8 procent (19,0). Efterfrågan från våra kunder är fortsatt på samma nivå som vi såg under andra halvåret 2023 och likaså är försäljningspriserna stabila. Samtidigt möter vi höga jämförelsetal från första kvartalet 2023 då efterfrågan var högre liksom försäljningspriserna drivet av då högre råvarupriser. Dessutom är det färre försäljningsdagar i första kvartalet 2024 jämfört med 2023 vilket påverkar försäljningen negativt.

Vi tror att vårt starka kundfokus i kombination med geografisk närhet till kunderna ger oss fortsatta möjligheter att hantera störningarna och ytterligare stärka marknadspositionen. Den starka affärsmodellen i kombination med en tydlig förvärvsstrategi och stark finansiell ställning ger oss goda utsikter till fortsatt tillväxt och förvärv.”

Peter Rosén, Tf VD & CFO

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 12:00.

Peter Rosén, Tf VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets and Seals) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen och inom sektorer som transport, energi och konsument samt kabelindustrin och tillverkare av medicinteknik, plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2023 uppgick till 22 046 MSEK och koncernen har cirka 5 100 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.