Delårsrapport januari – september 2009

Tredje kvartalet 2009 – Starkt resultat och bra marginal i en något förbättrad marknad - Nettoomsättningen uppgick till 651 MSEK, en minskning med 18 procent (795) - Rörelseresultatet uppgick till 81 MSEK (85) - Resultat efter skatt ökade med 19 % till 57 MSEK (48) - Resultat per aktie ökade med 19 % till 2,15 SEK (1,80) - Det operativa kassaflödet var starkt och uppgick till 112 MSEK (68) Jan - Sept 2009 – Bra resultat tack vare kraftfulla kostnadsanpassningar i en svag marknad - Nettoomsättningen uppgick till 1 905 MSEK, en minskning med 24 procent (2 493) - Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 181 MSEK (256). Inklusive dessa poster uppgick resultatet till 83 MSEK (256) - Resultat efter skatt exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 115 MSEK (152). Inklusive dessa poster uppgick resultat efter skatt till 34 MSEK (152). - Resultat per aktie exkl. jämförelsestörande poster uppgick till 4,33 SEK (5,72). Inklusive dessa poster uppgick resultat per aktie till 1,28 SEK (5,72) - Det operativa kassaflödet uppgick till 319 MSEK (205) exkl. jämförelsestörande poster - Omstruktureringskostnader uppgick till 98 MSEK, redovisade under första kvartalet VD-kommentar ”Vårt resultat i tredje kvartalet är starkt och vi ökade vinsten per aktie med 19 procent. Tidigt 2009 anpassade vi snabbt och kraftfullt våra kostnader till en lägre efterfrågan. Jämfört med andra kvartalet har vi ökat vår försäljning framförallt till fordonsrelaterade kunder och vi har på ett flexibelt sätt hanterat denna volymökning. Vårt rörelseresultat uppgick till 81 MSEK (85 MSEK) och vårt operativa kassaflöde är fortsatt starkt och uppgick till 112 MSEK (68 MSEK). Nio månaders perioden visar på en lägre omsättning pga. en kraftigt försämrad efterfrågan. Omsättningen har minskat med 24 procent, men tack vare snabba och kraftfulla interna åtgärder har vi ett rörelseresultat på 181 MSEK och en rörelsemarginal på 9,5 procent (exklusive jämförelsestörande poster). Det operativa kassaflödet är starkt och vår nettoskuld har reducerats betydligt. Marknadsklimatet är fortsatt mycket osäkert bl a på grund av att de tillfälliga statliga skrotnings-premierna inom fordonsindustrin nu upphör på ett antal större marknader." Georg Brunstam, VD och koncernchef För vidare information kontakta; Georg Brunstam VD och Koncernchef 0708-55 12 51 Urban Ottosson Finansdirektör 0767-85 51 44