Delårsrapport januari-september 2022

JULI – SEPTEMBER 2022

• Försäljningen ökade med 44 procent och uppgick till 5 921 MSEK (4 108).
  • EBIT uppgick till 838 MSEK (1 105).
  • EBIT-marginalen uppgick till 14,2 procent (26,9).
  • EBIT uppgick till 838 MSEK och ökade med 24 procent jämfört med justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) om 677 MSEK föregående år.
  • EBIT-marginalen uppgick till 14,2 procent jämfört med justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) om 16,5 procent föregående år.
  • Resultat efter skatt uppgick till 615 MSEK (841).
  • Resultat per aktie uppgick till 1,79 SEK (2,44).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 702 MSEK (412).

JANUARI – SEPTEMBER 2022

• Försäljningen ökade med 41 procent och uppgick till 16 748 MSEK (11 920).
  • EBIT uppgick till 2 449 MSEK (2 537).
  • EBIT-marginalen uppgick till 14,6 procent (21,3).
  • EBIT uppgick till 2 449 MSEK och ökade med 16 procent jämfört med justerat EBIT (exkl. jämförelsestörande poster) om 2 109 MSEK föregående år.
  • EBIT-marginalen uppgick till 14,6 procent jämfört med justerad EBIT-marginal (exkl. jämförelsestörande poster) om 17,7 procent föregående år.
  • Resultat efter skatt uppgick till 1 859 MSEK (1 912).
  • Resultat per aktie uppgick till 5,40 SEK (5,55).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 1 447 MSEK (1 435).

"Vi levererade återigen ett mycket starkt kvartal. EBIT uppgick till 838 MSEK, vilket tangerar föregående kvartals rekordresultat och motsvarar en ökning om 24 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Försäljningstillväxten var stark med 44 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år med bra försäljning i alla marknader samt alla produktområden. Amerika visade totalt på en fortsatt stark utveckling. Försäljningen till fordonsrelaterade kunder är globalt fortsatt varierande men en viss förbättring syntes i slutet av kvartalet, främst i Amerika. Vi ser dock en stor osäkerhet i Europa i slutet av kvartalet, främst inom bygg- och anläggningsindustrin. Inkluderat i den positiva försäljningstillväxten finns effekter av förvärv, positiva valutaeffekter samt ökade försäljningspriser.

Starkt genomförande av vår solida affärsmodell med högt kundfokus kombinerat med vår förmåga att erbjuda snabba och stabila leveranser samt genomförande av prisjusteringar är nyckeln till våra starka resultat. Detta tillsammans med vår stora geografiska täckning med tillverkning nära kunderna ökar vår leveransförmåga."

Georg Brunstam VD och Koncernchef

För ytterligare information kontakta:

Peter Rosén, Vice VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energi-, olje- och gassektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2021 uppgick till 16 005 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 5 100 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 oktober kl. 13:00.