Förslag om att senarelägga beslut om utdelning

Styrelsen i HEXPOL AB har till följd av den rådande osäkerheten kring den globala efterfrågan orsakad av Covid-19-pandemin beslutat att föreslå en senareläggning av beslut om utdelning för räkenskapsåret 2019 till en tidpunkt när konsekvenserna av pandemin blivit tydligare och marknadsförutsättningarna stabilare.

Styrelsens ambition är att vid en extra bolagsstämma under hösten 2020 fullfölja sitt tidigare kommunicerade utdelningsförslag om 2,30 SEK per aktie.

Samtidigt föreslår valberedningen oförändrade styrelsearvoden.

HEXPOL har en stark balansräkning och en stark finansiell ställning. Styrelsen gör därför bedömningen att nivån på utdelningen inte kommer att riskera företagets verksamhet eller expansionsmöjligheter trots de utmanande omständigheterna.

HEXPOL:s årsstämma 2020 kommer att hållas som planerat den 28 april. Med anledning av den fortsatta spridningen av corona-viruset kommer försiktighetsåtgärder vidtas i samband med stämman. Eventuell uppdaterad information kommer att publiceras på HEXPOL AB:s webbplats.

För ytterligare information kontakta:

Peter Rosén, Tillförordnad VD, Ekonomi- och finanschef/ IR-ansvarig

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsindustrin, energi-, olje-, och gassektorn, tillverkare av medicinteknik, samt OEM-tillverkare av plattvärmeväxlar och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2019 uppgick till 15 508 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 5 100 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 april 2020 kl. 14:00.