• HEXPOL/

HEXPOL förvärvar den amerikanska TPE Compoundern Star Thermoplastic Alloys and Rubbers, Inc.

HEXPOL har förvärvat 100% av aktierna i den amerikanska TPE Compoundern Star Thermoplastic Alloys and Rubbers, Inc. (”Star Thermoplastics”) från Thomas A. Dieschbourg. Genom förvärvet etablerar HEXPOL sig på den växande amerikanska TPE-marknaden. Thomas A. Dieschbourg grundade bolaget 1993 och har utvecklat bolaget till att idag vara ett tekniskt avancerat TPE-bolag. Thomas A. Dieschbourg kommer fortsätta som VD för bolaget.

”Förvärvet av Star Thermoplastics är helt i linje med vår tillväxtstrategi och möjliggör för HEXPOL att komma in på den amerikanska TPE-marknaden genom ett väletablerat företag med en stark produktportfölj.”
Peter Rosén, Tf VD och CFO

”HEXPOL’s tillägg av Star Thermoplastics till HEXPOL TPE-portföljen passar perfekt. HEXPOL ger utökade möjligheter samt en större geografisk räckvidd. Transaktionen kommer vara fördelaktig både för de anställda på Star Thermoplastics men även för HEXPOL.”
Thomas A. Dieschbourg

”Star Thermoplastics kommer ge oss möjlighet att upprepa den framgångsrika tillväxtresa vi gjort på den europeiska TPE-marknaden, men nu på den större amerikanska TPE-marknaden. Våra existerande TPE-bolag i Europa och Kina samt Star Thermoplastics kommer alla bli starkare genom det här förvärvet.”
Ralph Wolkener och Carsten Rüter, Presidents HEXPOL TPE Compounding

För närvarande omsätter Star Thermoplastics ca 20 MUSD med en lönsamhet under HEXPOL koncernens nivå. Star Thermoplastics driver sin verksamhet i närheten av Chicago, Illinois, USA i en välinvesterad anläggning som har stor tillväxtpotential och som har ca 30 anställda. Huvudsakliga slutkundssegment är fordon, bygg och anläggning, medicinteknik, industri, elektronik samt konsument.

Förvärvspriset uppgår till 26,5 MUSD på skuldfri basis vilket finansieras med en kombination av befintlig kassa och existerande banklån. Star Thermoplastics kommer att konsolideras från 1 november 2023.

För ytterligare information kontakta:

Peter Rosén
Tf VD och CFO
peter.rosen@hexpol.com

+46 (0)40 25 46 64

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets and Seals) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen och inom sektorer som transport, energi och konsument samt kabelindustrin och tillverkare av medicinteknik, plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2022 uppgick till 22 243 MSEK och koncernen har cirka 5 000 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.