HEXPOL:s VD och koncernchef, Georg Brunstam, har hastigt avlidit

”Det är med stor chock och sorg som vi har tagit emot detta tragiska besked”, säger Alf Göransson, styrelseordförande i HEXPOL AB (publ.).

Georg Brunstam kom till HEXPOL 2008 som ny koncernchef och har därefter på ett mycket framgångsrikt sätt i både rollen som koncernchef men även under en period som styrelsens ordförande utvecklat bolaget till en världsledande aktör på marknaden för polymera compounds.

”Saknaden efter honom kommer bli oerhört stor inom HEXPOL, både på det personliga och det professionella planet. Georg har under alla år byggt upp en stark organisation i HEXPOL med många ytterst kvalificerade chefer. Styrelsen tvingas nu inleda sökandet efter en ny VD och Koncernchef. Peter Rosén utses till tillförordnad VD och Koncernchef medan denna process pågår”, avslutar Alf Göransson.

För ytterligare information kontakta:

Alf Göransson, Styrelseordförande

Peter Rosén, tf VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energisektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2022 uppgick till 22 243 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 5 100 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 1 september 2023 kl. 16:00.