HEXPOL upprättar program för företagscertifikat

HEXPOL AB upprättar ett program för emission av företagscertifikat. Programmet ger HEXPOL möjlighet att emittera företagscertifikat inom en ram om 4 miljarder kronor. Löptiden på de företagscertifikat som emitteras under programmet kommer att vara kortare än ett år.

Företagscertifikatprogrammet kommer att utgöra ett kostnadseffektivt komplement till HEXPOL:s basfinansiering och möjliggöra en ökad flexibilitet avseende bolagets likviditetshantering och finansiering av kortsiktiga rörelsekapitalbehov.

Arrangör och ”issuing and paying agent” (IPA) för programmet är Svenska Handelsbanken och emissionsinstitut är SEB, Svenska Handelsbanken och Swedbank.

Peter Rosén, Vice VD & CFO

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energi-, olje- och gassektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2020 uppgick till 13 424 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 4 600 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.