Klas Dahlberg utsedd till VD och koncernchef för HEXPOL AB (publ.)

Styrelsen i HEXPOL AB (publ.) har utsett Klas Dahlberg till VD och koncernchef för bolaget, med tillträde senast den 1 juli 2024.

Klas Dahlberg är för närvarande Affärsområdeschef för NIBE Climate Solutions och har varit i NIBE koncernen sedan 2016 samt ansvarig för NIBE Climate Solutions sedan 2018. Han kom till NIBE efter en 30-årig framgångsrik internationell karriär inom Scania koncernen, senast som ansvarig för divisionen Buses & Coaches. Klas har bland annat varit bosatt och yrkesverksam i Tyskland under många år. Klas är civilingenjör från Lunds Tekniska Högskola.

"Det gläder mig att kunna hälsa Klas välkommen till HEXPOL. Klas gedigna internationella erfarenheter, beprövade ledarskap och framgångsrika karriär kommer vara en tillgång i arbetet att fortsätta utveckla HEXPOLs strategiska inriktning, med fokus på fortsatt expansion genom förvärv, organisk tillväxt och fortsatta innovationer av avancerade kundspecifika polymerlösningar för krävande miljöer och med ett ökande hållbarhetsperspektiv", säger Alf Göransson, styrelseordförande i HEXPOL AB (publ.).

"Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare på HEXPOL skapa mervärde för kunder, aktieägare och övriga intressenter. Jag är tacksam för förtroendet från styrelsen och ödmjuk inför uppgiften att fortsätta den framgångsrika resa som leddes av min föregångare Georg Brunstam", säger Klas Dahlberg.

Detta pressmeddelande utgör sådan information som HEXPOL AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 december 2023 kl. 08:00 lokal tid.

För ytterligare information kontakta:

Alf Göransson
Styrelseordförande

Peter Rosén
tf VD och CFO
peter.rosen@hexpol.com
+46 (0) 73 656 49 34

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets and Seals) samt hjul i polymera material för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen och inom sektorer som transport, energi och konsument samt kabelindustrin och tillverkare av medicinteknik, plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2022 uppgick till 22 243 MSEK och koncernen har cirka 5 000 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.