Peter Rosén utses till ny CFO för HEXPOL AB

HEXPOL AB (publ.) har utsett Peter Rosén till ny CFO för HEXPOL AB (publ.). Peter efterträder Karin Gunnarsson som har, som tidigare kommunicerats, beslutat sig för att lämna bolaget. Peter kommer närmast från tjänsten som CFO för Resurs Holding AB. Peter har tidigare varit bland annat CFO för Flügger gruppen i Danmark och CFO för Leaf (nuvarande Cloetta) Skandinavien.

Peter är född 1968 och har en civilekonomexamen från Lunds universitet.

”Vi är glada att kunna välkomna Peter till HEXPOL och vår koncernledning. Med rekryteringen av Peter får HEXPOL en CFO med en lång och gedigen bakgrund som CFO för börsnoterade bolag. Peter har mycket framgångsrikt drivit ekonomifunktionen i sina tidigare uppdrag med fokus på att arbeta affärsnära och har bidragit till att utveckla bolagen. Jag är övertygad om att Peter, i sin nya roll, kommer bidra till HEXPOL:s fortsatta utveckling.”

Mikael Fryklund, VD och Koncernchef HEXPOL

Peter Rosén tillträder sin tjänst senast den 1 december 2019.

Mikael Fryklund, VD och Koncernchef
Tel: +46 (0)40 25 46 61

HEXPOL är en världsledande polymerkoncern med starka globala positioner inom avancerade polymer compounds (Compounding), packningar för plattvärmeväxlare (Gaskets) samt hjul i plast och gummimaterial för truck- och länkhjulsapplikationer (Wheels). Kunderna är i huvudsak den globala fordons- och verkstadsindustrins systemleverantörer, bygg- och anläggningsbranschen, transport-, energi-, olje- och gassektorn, konsumentsektorn, kabelindustrin, tillverkare av medicinteknik, tillverkare av plattvärmeväxlare och truckar. Koncernen är organiserad i två affärsområden, HEXPOL Compounding och HEXPOL Engineered Products. HEXPOL-koncernens försäljning 2018 uppgick till 13 770 MSEK. HEXPOL-koncernen har cirka 4 600 anställda i fjorton länder. Ytterligare information finns på www.hexpol.com.