Begagnade lösningar för en mer hållbar konsumtion

Report this content

Att det går en trend i att handla begagnat, eller second hand som det ofta kallas, råder det inga tvivel om. Second hand-butikerna fortsätter att poppa upp runt om i landet, och det har blivit modernt att köpa allt från kläder till möbler och elektronik online.Måste man köpa nytt eller går begagnat egentligen lika bra? Hur kommer det sig egentligen att det har blivit så populärt att köpa begagnade varor, och vad har det egentligen för fördelar? Här kommer vi att se närmare på några av fördelarna med att handla begagnat.

Ett billigare sätt att handla

En av många fördelar med att handla begagnat är att man sparar pengar! Prisskillnaden mellan nya och begagnade varor kan vara otroligt stor, vilket göder marknaden för redan använda produkter. Det finns många olika företag som säljer just begagnade varor, och det har blivit allt lättare för dig som konsument att hitta begagnade produkter. Idag kan du köpa allt från begagnad elektronik till möbler och skor både i butik och på nätet.Saker som har ett högt nypris, till exempel bilar och elektronik, kan med fördel köpas online. Säljs de av en seriös återförsäljare så har de dessutom rustat upp produkten och försäkrat sig om att den fungerar optimalt. Du får även ett kvitto och har rätt att lämna tillbaka produkten, precis som när du köper nyproducerat.

En god gärning för planeten

Vi blir allt mer miljömedvetna och lär oss mer och mer om hur vi kan ta hand om vår planet bättre. Ett sätt är just att handla begagnat. Både genom att sälja vidare de produkter du själv inte använder längre och genom att köpa begagnat, bidrar du nämligen till att färre saker slängs i onödan. Det som har störst negativ påverkan på miljön är ofta produktionen av själva produkterna och genom att handla det vi kan begagnat, minskas onödig produktion.

Förläng produktens livslängd

Något som går hand i hand med miljöfrågan är att vi, genom att köpa och sälja begagnat, faktiskt förlänger produktens livslängd. Genom att sälja produkten vidare tar vi helt enkelt bättre vara på våra saker, och utnyttjar de till max istället för slit och släng. Vissa produkter ämnar sig extra bra att säljas och köpas begagnade vitvaror och elektronik till exempel. Även andra saker som klockor, bilar, cyklar och möbler är produkter som funkar perfekt att både sälja och köpa begagnade. Du kan till och med lyckas göra en vinst på att handla begagnat och sedan sälja vidare produkten. Möbler, smycken och designvaror är exempel på produkter som kan öka i värde med tiden.