Fantastisk tillväxt för Håndverksgruppen med ny dansk vinnare i teamet

Tillväxten når nya höjder för Håndverksgruppen i Danmark när måleri- och murningsföretaget Olsen & Christiansen i Köpenhamn blir en del av koncernen. Håndverksgruppen utökar därmed sitt tjänsteutbud med Murerfirmaet Olsen & Christiansen som det första murningsföretaget i Danmark.

- Vi har en fantastisk tillväxt i Danmark, där vi sedan årsskiftet har adderat fyra nya bolag. Totalt har vi nu 17 företag, där Olsen & Christiansen sticker ut genom att erbjuda golvläggning och murning utöver målning. Det är fantastiskt att kunna välkomna så många duktiga människor som kommer att hjälpa oss att fortsätta växa, säger Frederik Stage Olsen, landschef för Håndverksgruppen i Danmark.

Med ett stabilt fotfäste i Norge och Sverige och en växande närvaro i Danmark och Tyskland fortsätter HG att attrahera nya, solida hantverksföretag. Koncernens omsättning har nu passerat 6,8 miljarder norska kronor.

Olsen & Christiansen - två organisationer

Malerfirmaet Olsen & Christiansen grundades 1996. Med närvaro i Köpenhamnsområdet och ett starkt fokus på kvalitet och kundservice har måleriföretaget byggt upp en lojal kundbas under årens lopp. Murningsföretaget Olsen & Christiansen, som är en del av måleriföretaget, har rötter som går tillbaka till 1964 genom det ursprungliga murarföretaget Jensen & Dam.  Företaget blev en del av familjen Olsen & Christiansen efter ett generationsskifte och förvärv 2021.

- Vi är glada över att välkomna Olsen & Christiansen till Håndverksgruppen. Med sin expertis, goda rykte och starka lokala marknadsposition är de en idealisk partner för oss. Måleriföretaget har en solid kundbas i Köpenhamnsområdet och känner redan till flera av våra företag i regionen. Murningsföretaget, med anor från 1964, har en historia och kompetens som vi kommer att ha stor nytta av. Vårt mål har alltid varit att skapa en grupp där hantverkare kan växa och utvecklas tillsammans in i framtiden, och vi ser nu verkligen resultatet av det, säger Frederik.

Olsen & Christiansen utför alla typer av måleri-, golvläggnings- och murningsarbeten åt bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag samt renovering och totalrenovering av bostäder och kommersiella lokaler.

VD Tom Olsen ser fram emot samarbetet med Håndverksgruppen.

- Vi har haft en positiv dialog med Håndverksgruppen under hela processen. Vi delar samma värderingar och är båda mycket måna om hur vi driver vår verksamhet, hur vi behandlar våra kunder och hur vi tar hand om våra medarbetare och partners.

- Att bli en del av Håndverksgruppen erbjuder möjligheter till tillväxt, men också en bättre och säkrare framtid för våra anställda. Personligen är jag stolt över att jag har byggt upp den här verksamheten under 28 år, och att det finns människor som tror på den och vill fortsätta driva den tillsammans med mig, förklarar han.

Med sin måleri- och murningsverksamhet har Olsen & Christiansen totalt 30 anställda och en omsättning på 43 miljoner DKK år 2023.

Olsen & Christiansen har utfört ett antal prestigefyllda projekt, bland annat allt måleriarbete på den ikoniska biografen Palads i Köpenhamn.

- Vår styrka har alltid varit våra långsiktiga relationer med kunder och medarbetare, varav många har varit med oss sedan starten 1996. Denna lojalitet är ett tydligt tecken på att vi har gjort något rätt i vårt sätt att ta hand om våra kunder och medarbetare, säger Tom.

Olsen & Christiansen kommer att fortsätta som tidigare, med samma namn och lokala närvaro som kunderna har lärt känna. Köpeskillingen är konfidentiell mellan parterna, men samtliga ägare kommer att återinvestera en del av köpeskillingen och bli aktieägare i Håndverksgruppen.

Du kan läsa mer om Olsen & Christiansen A/S här:

Elisabeth Rustad-Nilssen, CBDO

Om Håndverksgruppen

• Håndverksgruppen grundades i juli 2020 i Norge med 30 lokala hantverksföretag som gick samman för att bilda en grupp. Sedan dess har Håndverksgruppen etablerat sig i Sverige (april 2021), Danmark (november 2022) och Tyskland (september 2023). Idag har Håndverksgruppen 139 hantverksföretag i de fyra länderna.
  • Företagen i Håndverksgruppen erbjuder alla typer av ytbehandlingstjänster inom färg, kakel, murningsarbeten och golv.
  • Gruppens mål är att professionalisera branschen genom att systematiskt investera i ESG, ett bra och säkert arbetsliv samt god kvalitet.
  • Håndverksgruppen tror på att bevara lokalt arv och expertis, marknadsinsikter och kollektiva fördelar genom nätverkseffekter.
  • Håndverksgruppen har en total omsättning på mer än 6,8 miljarder NOK och sysselsätter mer än 4.400 personer.
  • Håndverksgruppen ägs av sina anställda och FSN Capital