Håndverksgruppen stärker sin position i Danmark med måleriföretaget Staubo

Håndverksgruppen vinner ytterligare marknadsandelar i Danmark genom förvärvet av måleriföretaget Staubo i Köpenhamn. Med 15 måleriföretag i den danska portföljen har Håndverksgruppen nu säkrat en betydande närvaro i tre av landets största städer: Köpenhamn, Ålborg och Århus.

- Vi är stolta över att kunna attrahera flera av Danmarks ledande hantverkare, såsom måleriföretaget Staubo. Deras skicklighet och expertis, särskilt inom renovering av äldre fastigheter, förstärker vårt redan omfattande tjänsteutbud och stöder vår tillväxtambition i Danmark, säger Frederik Stage Olsen, landschef för Håndverksgruppen i Danmark.

- Vi har ett bra momentum med många nya bra företag, och vi ser fram emot att bygga vidare på vår solida koncernkultur och genom detta säkra både jobb och en starkare position i framtiden, säger Frederik.

Kvalitetsmålare med bred kompetens
Malerfirmaet Staubo grundades 2013 och drivs idag av de tre ägarna Christian Staubo Hansen, Marianne Hansen och Frederik Romme Larsen, som alla är utbildade målare. Christian och Marianne beslutade sig för att slå samman sina två företag 2018. År 2021 anslöt sig Frederik till företaget som målarmästare och delägare.

Staubos beslut att gå med i Håndverksgruppen drivs av en önskan att vara en del av en större gemenskap, där tillgången till ett nätverk av framåtblickande och solida företag kommer att stärka företagets varumärke och verksamhet.

- Vi ser stora fördelar med att kunna utbyta erfarenheter med andra duktiga företag, inte bara i tillväxtperioder utan även i mer utmanande tider. Det är särskilt spännande att se hur våra kollegor i Norge och Sverige arbetar. Det inspirerar oss att tänka i nya och annorlunda banor här hemma, säger Marianne Hansen, målarmästare och delägare i Staubo.

Måleriföretaget Staubo är baserat i Köpenhamn och hade förra året en omsättning på 29 miljoner DKK. Företaget utför alla typer av måleriarbeten åt bostadsrättsföreningar, entreprenörer, företagskunder, försäkringsbolag samt större ombyggnadsprojekt åt privatkunder. Företaget har genomfört ett antal större projekt för bland annat Köpenhamns universitet, Copenhagen Business School och Østre Landsrett (Östra Danmarks högsta domstol).

Ungt företag med stora framtidsutsikter
Marianne ser optimistiskt på framtiden och är övertygad om att samarbetet med Håndverksgruppen kommer att stärka Staubo på flera områden.

- Med det stöd och den djupa kunskap som Håndverksgruppen bidrar med hoppas vi kunna stärka vår position inom försäkringsbranschen och möta de allt tuffare miljökraven på ett ännu bättre sätt.

- Vårt engagemang för mångfald, och i synnerhet initiativet att rekrytera fler kvinnor och lärlingar till vårt område, stämmer också väl överens med Håndverksgruppens värderingar. Som ett ungt och dynamiskt företag med 30 anställda ser vi med spänning på framtiden och de möjligheter som ligger framför oss, säger hon.

Köpeskillingen är konfidentiell, men alla ägare återinvesterar en del av företagsvärdet som aktieägare i Håndverksgruppen.

Elisabeth Rustad-Nilssen, CBDO

Om Håndverksgruppen

• Håndverksgruppen grundades i juli 2020 i Norge med 30 lokala hantverksföretag som gick samman för att bilda en grupp. Sedan dess har Håndverksgruppen etablerat sig i Sverige (april 2021), Danmark (november 2022) och Tyskland (september 2023). Idag har Håndverksgruppen 136 hantverksföretag i de fyra länderna.
  • Håndverksgruppens lokala bolag erbjuder alla typer av ytbehandlingstjänster inom färg, kakel, murverk och golv.
  • Gruppens mål är att professionalisera branschen genom att systematiskt investera i ESG, en god och säker arbetsmiljö och högkvalitativt arbete.
  • Håndverksgruppen tror på att bevara lokalt arv och expertis, marknadsinsikter och kollektiva fördelar genom nätverkseffekter.
  • Håndverksgruppen har en total omsättning på mer än 6,8 miljarder NOK och sysselsätter cirka 4.400 personer.
  • Håndverksgruppen ägs av anställda och FSN Capital