Håndverksgruppen välkomnar Nansens Måleri

Håndverksgruppen fortsätter att växa i Sverige och välkomnar Nansens Måleri i Malmö. Sedan inträdet på den svenska marknaden 2021 har gruppen snabbt etablerat sig som den ledande aktören inom ytbehandling.

- Vi är stolta över att välkomna Nansens Måleri till Håndverksgruppen. Som familjeföretag med rötter ända tillbaka till 1945 bidrar de med värdefull erfarenhet och starka hantverkstraditioner som kommer att stärka vår samlade kompetens. Deras solida lokala förankring i Malmö och Lund kommer att vara ett viktigt bidrag i regionen, säger Johan Möller, VD för Håndverksgruppen i Sverige.

Väletablerat familjeföretag
Nansens Måleri är ett väletablerat familjeföretag som grundades redan 1945 av farfadern till nuvarande VD:n Fredrik Nansen. Fredrik Nansen har varit anställd sedan 1991 och började som målare i verksamheten för att senare bli projektledare och kalkylator.

- Att bli en del av Håndverksgruppen är mycket spännande för oss. Vi har haft dialog med flera aktörer under de senaste åren, men det är först nu som vi känner att det är rätt. Ända sedan vårt första samtal med Håndverksgruppen har vi känt oss trygga i vårt val, säger Fredrik.

Med 26 anställda och en årsomsättning på 28 miljoner kronor har Nansens Måleri ett starkt fotfäste i Malmö och Lund, särskilt inom

fastighetsbranschen. Under de senaste åren har bolaget genomfört ett antal totalentreprenader åt bostadsrättsföreningar i Malmöregionen, bland annat renovering av trapphus, garage och källare i samarbete med ett brett nätverk av underentreprenörer.

Efter många års framgångar ser Fredrik Nansen nu nya möjligheter genom sitt samarbete med Håndverksgruppen.

- Vi ser fram emot att utbyta erfarenheter och dra nytta av den breda kompetens som finns i gruppen, vilket kommer att göra oss till en ännu mer komplett leverantör för våra kunder.

- Vi är övertygade om att detta samarbete kommer att skapa en solid och lönsam framtid för både företaget och våra anställda", avslutar han.

Nansens Måleri kommer att fortsätta sin verksamhet under samma namn och ledning i Håndverksgruppen.

Elisabeth Rustad-Nilssen, CBDO

Om Håndverksgruppen

• Håndverksgruppen grundades i juli 2020 i Norge genom att 30 lokala hantverksföretag gick samman och bildade en grupp. Sedan dess har Håndverksgruppen etablerat sig i Sverige (april 2021), Danmark (november 2022) och Tyskland (september 2023). I dag har Håndverksgruppen 146 hantverksföretag i de fyra länderna.
  • Håndverksgruppens bolag erbjuder alla typer av ytbehandlingstjänster inom måleri, plattsättning, murning och golvläggning.
  • Gruppen har som mål att professionalisera branschen genom att systematiskt investera i ESG, ett bra och säkert arbetsliv och god kvalitet.
  • Håndverksgruppen tror på att bevara lokalt arv och expertis, marknadsinsikter och kollektiva fördelar genom nätverkseffekter.
  • Håndverksgruppen har en total omsättning på mer än 7 miljarder norska kronor och sysselsätter cirka 4.400 personer.
  • Håndverksgruppen ägs av anställda och FSN Capital