Högsbo Plattsättning AB går till Håndverksgruppen

Högsbo Plattsättning AB blir nu en del av Håndverksgruppens storsatsning i Sverige.

Nu står det klart att Göteborgsföretaget Högsbo Plattsättning kommer att ingå i Håndverksgruppen i Sverige. På kort tid har Håndverksgruppen etablerat sig som en betydande aktör i Sverige med totalt tio bolag i portföljen - och en total omsättning på över 700 miljoner norska kronor.

– Vi är på rätt väg med vår strategi att bli en av de ledande aktörerna på den svenska marknaden. Vi är mycket glada över att vara en attraktiv partner för några av Sveriges mest solida hantverksföretag som Högsbo Plattsättning, säger Øyvind Emblem, VD för Håndverksgruppen.

Håndverksgruppen är Norges största aktör inom måleri, golv, murning och kakelarbeten, och gruppen är den överlägset största av alla inom "ytbehandling". Håndverksgruppen är nu på god väg att bygga upp en liknande marknadsposition även i Sverige.

Spa och pooler

Högsbo Plattsättning AB ligger i Mölndal, strax utanför Göteborg. Företaget grundades 1979. Nu drivs verksamheten av Germund Ruus och hans son Melvin Ruus.

- Det var min far, Terje Ruus, som startade företaget. Jag kom in 1987 och tog över verksamheten från min far 2001. Han är nu 82 år och är fortfarande verksam i branschen. Det är trevligt, säger Germund Ruus, VD för Högsbo Plattsättning.

Företaget har varit familjeägt sedan starten.

– För ungefär tio år sedan var vi ett vanligt plattsättningsföretag som tog de flesta uppdragen, både för privatmarknaden och för större kommersiella aktörer. Sedan ändrade vi vår strategi och fokuserade mer på avancerat byggande i spa-anläggningar och simbassänger. På så sätt skulle vi kunna sticka ut mer från andra liknande företag, och nu har vi jobb över hela Sverige, säger Germund Ruus.

"En del av framtiden"

Idag är företaget involverat i byggandet av tre stora simanläggningar i Göteborg, samt en fjärde i Malmö. Företaget har 20 fast anställda och omsatte förra året drygt 60 miljoner nok.

- Vi har haft en otrolig utveckling under de senaste fem åren. Vi har blivit ett högprofilerat företag inom vårt segment. Vi ser att vi har kompetensen, men nu hoppas kunna utvecklas ytterligare med hjälp av Håndverksgruppen, säger Germund Ruus.

Germund och Melvin fortsätter också att vara delägare i  Håndverksgrupp-koncernen.

– Genom att bli en del av ett större företag kan vi samarbeta i större utsträckning med andra företag i koncernen. Både genom att hjälpa andra och samtidigt få stöd och hjälp, vilket är särskilt bra i fokus mot miljön där stora krav ställs. Vi är en del av framtiden och det känns bra, säger Germund Ruus.

Elisabeth Rustad-Nilssen

Direktør Forretningsutvikling

Fakta Håndverksgruppen:

• Håndverksgruppen består av 75 företag som utför alla typer av ytbehandlingar. Koncernens mål är att professionalisera branschen genom att systematiskt fokusera på hållbarhet och miljö, arbetsmiljö och yrkeskvalitet i hela Norden.
  • Håndverksgruppen kommer att arbeta för att kombinera lokal förankring och marknadskännedom med stordriftsfördelar.
  • Koncernen omsätter nästan 3,2 miljarder norska kronor och har närmare 2 200 anställda och verksamheter i hela Norge samt i Sverige.
  • Håndverksgruppen ägs av FSN Capital och anställda.

Taggar: