Målarkompaniet i Östersund går till Håndverksgruppen

Report this content

Håndverksgruppen fortsätter sin tillväxt i Sverige och har nu ingått avtal om att införliva Målarkompaniet i Östersund i sin verksamhet.

Detta är den första affären för Håndverksgruppen i Östersundsområdet i norra Sverige. Håndverksgruppen har redan byggt upp en stark portfölj i Sverige med totalt tio hantverksföretag, som tillsammans omsätter drygt 700 miljoner kronor per år.

– Vi ser fram emot att bli en del av Håndverksgruppen, säger Patrik Olsson, Vd för Målarkompaniet i Östersund.

Expansiv strategi

Håndverksgruppen är en av Nordens största aktörer inom måleri, golv, murning och kakel och koncernen är den största i Norge på alla "ytbehandlingar". Håndverksgruppen har också på kort tid byggt upp en betydande position i Sverige.

-Vi har en expansiv strategi för Sverige och siktar på att bli bland de ledande aktörerna på den svenska marknaden. Vi är mycket glada över att vara en attraktiv partner för några av Sveriges mest solida och välrenommerade hantverksföretag, säger Øyvind Emblem, VD för Håndverksgruppen.

– Det är extra glädjande att vi nu får fotfäste i norra Sverige genom målarkompaniet i Östersund, säger Emblem.

Arbetade för konkurrenter

Målarkompaniet i Östersund grundades 2007 av Per-Olov Jonsson, Jonas Sköld och Patrik Olsson. De arbetade dessförinnan i ledande roller för olika konkurrerande företag, tills de valde att hoppa av för att starta på egen hand.

– Motivationen då var att vi alla tre jobbade mycket, och vi tyckte det var bättre att vi i så fall jobbade för oss själva så vi gick tillsammans och startade upp ett eget företag. Det har gått bra hela tiden, säger Patrik Olsson.

Målarkompaniet i Östersund har idag 40 anställda och omsätter drygt 32 miljoner kronor 2021. Bolaget är idag bland de största i Östersundsområdet, med egen filial i Åre som leds av Jonas Sköld.

Kunderna består huvudsakligen av olika entreprenörer, fastighetsbolag, nationella och kommunala företag, förutom den privata marknaden.

Nu blir företaget en del av Håndverksgruppen.

- Håndverksgruppen är på gång med en stor satsning i Sverige, vilket är väldigt spännande.  När vi blev kontaktade satte vi oss ner och funderade över erbjudandet, och alla tre ägarna tyckte att det var intressant. Vi ser fram emot att bli en del av en större organisation och växa vidare som vi gjort tidigare, säger Patrik Olsson.

Elisabeth Rustad-Nilssen

Direktør Forretningsutvikling

ern@handverksgruppen.com

Telefon: +47 476 41 634

Fakta:

• Håndverksgruppen omfattar 77 företag som utför alla typer av ytbehandlingar. Koncernen strävar efter att professionalisera branschen genom att systematiskt fokusera på hållbarhet och miljö, medarbetare och professionell kvalitet i hela Norden.
  • Håndverksgruppen ska kombinera lokal förankring och marknadskunskap med stordriftsfördelar.
  • Koncernen har en ackumulerad omsättning på nästan 3,4 miljarder norska kronor och drygt 2 200 anställda och verksamheter i hela Norge samt delar av Sverige.
  • Håndverksgruppen ägs av FSN Capital och anställda.