Två nya bolag till Håndverksgruppen

Report this content

Håndverksgruppen växer i Norge och införlivar två nya företag i koncernen: Master Malerservice på Kløfta och Malermester Blakstad i Trondheim.

Håndverksgruppen är en av de största aktörerna inom måleri, golv, murning och kakelarbeten i Norden. Koncernen är störst på alla "ytor" i Norge och koncernen består nu av 79 bolag i Norge och Sverige.

– Håndverksgruppen växer snabbt i både Norge och Sverige och vi har stora ambitioner för våra företag. Tillsammans ska vi förändra en hel bransch och vi arbetar målmedvetet med hållbarhet och cirkulär ekonomi. Vi är särskilt glada över att införliva två nya välrenommerade måleriverksamheter i koncernen, säger Øyvind Emblem, VD för Håndverksgruppen.

Stark tillväxt på Kløfta

Master Malerservice på Kløfta grundades 1998 av Ragnar Johansen och är idag ett gediget måleriföretag med 29 anställda. Kunderna består främst av större entreprenörer och fastighetsutvecklare.

– Jag började som lärling i företaget 1998 och har jobbat här i alla år. Sedan min pappa gick bort 2008 har jag drivit verksamheten tillsammans med min mamma Kirstin Johansen Ruud, säger Vd Kim Åge Johansen.

Hans mamma Kirstin Johansen Ruud gick nyligen i pension och Kim Åge driver nu företaget tillsammans med två projektledare; Arild Tyrdal och Brian Steffensen.

– Kirstin ansvarade för ekonomi och redovisning, men jag inser först nu att hon också utförde en hel del andra "osynliga" uppgifter som måste utföras när man driver företag, säger sonen Kim Åge Johansen.

Master Malerservice är en totalleverantör av måleritjänster som främst levererar uppdrag på Øvre och Nedre Romerike. Bolaget omsatte 24 miljoner kronor förra året, men upplever nu en stark tillväxt.

– Det ser väldigt bra ut hittills i år. Från och med maj är försäljningstillväxten nära 50 procent, säger Johansen som ser fram emot att börja i Håndverksgruppen.

– Vi tyckte att det skulle vara bra för vår framtida utveckling att få in en solid ägare i ryggen. Jag är också intresserad av Håndverksgruppens strategi och engagemang för hållbarhet. Det stämmer väl överens med våra värderingar, påpekar Johansen.

Målarmästare i Trondheim

Malermester Blakstad är ett traditionellt måleriföretag i Trondheim och grundades 1984 av Steinar Blakstad. Tio år senare tog Geirmund Arnesen och Johnny Roaldseth över verksamheten.

– Då var vi fyra-fem anställda. Vi har vuxit tillsammans med våra kunder. Vi har väldigt bra orderböcker. Branschen verkar lite överhettad idag. Vi har nästan lite för mycket att göra samtidigt som det råder brist på bra hantverkare, säger Geirmund Arnesen, vd på Malermester Blakstad.

Företaget är beläget på Pir 2 i centrala Trondheim och verkar till stor del inom ROT-marknaden. Uppdragsgivare består av stora fastighetsägare som NTNU, Entra och Trondheims kommun, E.C. Dahls fastighet, Sintef och Nidarosdomens restaureringsarbeten. Företaget omsatte 32 miljoner kronor förra året och har nu 26 anställda.

När Håndverksgruppen kontaktade Malermester Blakstad var valet för Geirmund Arnesen inte särskilt svårt.

– Vi har medarbetare och kunder att ta hand om och för oss betyder det mycket att bli en del av en större organisation med viktiga avtal. Det betyder också mycket att Håndverksgruppen har anställt en egen utbildningschef i mellersta Norge. Det är viktigt att säkerställa en god rekrytering till branschen genom lärlingar, säger Geirmund Arnesen.

Elisabeth Rustad-Nilssen

Direktør Forretningsutvikling

ern@handverksgruppen.com

Telefon: +47 476 41 634

Fakta: Håndverksgruppen

• Håndverksgruppen omfattar 80 företag som utför alla typer av ytbehandlingar. Koncernen strävar efter att professionalisera branschen genom att systematiskt fokusera på hållbarhet och miljö, arbetsliv och professionell kvalitet i hela Norden.
  • Håndverksgruppen ska utnyttja lokal förankring och marknadskunskap med stordriftsfördelar.
  • Koncernen har en ackumulerad omsättning på nästan 3,6 miljarder norska kronor och cirka 2 500 anställda och verksamheter i hela Norge samt delar av Sverige.
  • Håndverksgruppen ägs av FSN Capital och anställda.