HGL etablerar teknikbolag

HGL etablerar teknikbolag HGL-gruppen etablerar ett teknikkonsultföretag, HGL Teknik AB. Det nya företagets inriktning är tekniska konsulttjänster inom mekanik, mekatronik, el/elektronik, radioteknik och informationsteknik. HGL Tekniks primära uppgift är att leverera systemlösningar, komponent- och produktframtagning och kompletta maskinbyggnationer till HGL-gruppens uppdragsgivare. - Nytillskottet är ett viktigt steg i koncernens ambition att erbjuda en komplett resurs till HGL-företagens kunder. Genom att starta ett teknikkonsultföretag står vi starkare som leverantör av systemlösningar. Etableringen bidrar också till att effektivisera de övriga bolagen, säger koncernchef Jan Skoglund . HGL-gruppen är en svenskt outsourcingkoncern inom elektronik och mekanik. Koncernen har sedan tidigare dotterbolag och verksamhet i Flen, Karlskoga, Ronneby och Stockholm. HGL planerar en börsintroduktion under 2001. För mer information, kontakta Jan Skoglund, koncernchef HGL, telefon: 0708-595 271 Anders Nyberg, vd för HGL Teknik AB, telefon: 070-2137200 HGL startades 1886 och reparerade då tröskverk i värmlandsskogarna. Idag är HGL en industrikoncern med fyra fabriker: HGL Karlskoga AB (precisionsmekanik och höghastighetsbearbetning), HGL Flen AB (apparattillverkning), HGL Ronneby AB (paketerad elektronik och kretskortstillverkning), HGL Stockholm AB (apparattillverkning) samt HGL Teknik AB (tekniska konsulttjänster). Koncernen kommer att omsätta cirka 400 miljoner kronor under år 2000. Läs mer på www.hgl.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT00410/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/17/20001017BIT00410/bit0002.pdf