HGL och BANQIT gör strategisk affär

Report this content

HGL och BANQIT gör strategisk affär Elektronik- och mekatronikföretaget HGL, med huvudkontor i Karlskoga, har idag gjort en överenskommelse att ta över IT-företaget BANQITs tillverkningsenhet med drygt 40 anställda i Järfälla. Övertagandet, som är ett led i en kommande börsintroduktion, innebär att HGL nu etablerar sig i Stockholm under namnet HGL Stockholm AB. För HGL innebär övertagandet av en komplett fabrik med yrkesskicklig personal i Stockholm en helt ny resurs för att serva såväl befintliga som nya kunder. - Det finns mycket stora expansionsmöjligheter för vår kompetens; kontraktstillverkning inom elektronik och mekatronik i Stockholmsområdet, säger HGL:s koncernchef Jan Skoglund. I affären ingår ett långsiktigt produktionsavtal där HGL Stockholm AB kommer att tillverka sedelhanteringsprodukter åt BANQIT. För BANQITs del innebär överlåtelsen att företaget nu kan koncentrera sina resurser på att utveckla nya produkter och ytterligare expandera sin försäljning runt om i världen, vilken för närvarande uppgår till 300 miljoner kronor. - Vi på BANQIT är mycket nöjda över att HGL övertar ansvaret för tillverkning och leverans av befintliga och nyutvecklade produkter, säger BANQITs VD Christina Detlefsen. HGL startades 1886 och reparerade då tröskverk i värmlandsskogarna. Idag är HGL en industrikoncern med fyra fabriker; HGL Karlskoga AB, precisionsmekanik och höghastighetsbearbetning, HGL Flen AB, apparattillverkning, HGL Ronneby AB, paketerad elektronik samt kretskortsmontage samt nytillskottet i HGL Stockholm AB, apparattillverkning. Koncernen kommer att omsätta ca 400 miljoner kronor under år 2000 och räknar med en tillväxt på drygt 25 procent år 2001. Se även: www.hgl.se. BANQIT är ett kunskapsföretag med mer än 30 års erfarenhet från bank- och finanssektorn. Företaget ligger långt framme beträffande systemintegration och egenutvecklad programvara. Den utgör en grund för bankernas nya kundstrategi att på ett effektivare sätt sälja tjänster och produkter till sina kunder. Vad gäller sedelhanteringsprodukter har BANQIT profilerat sig genom att effektivare kundanpassa sina produkter till bankernas och deras kunders speciella krav. Se även: www.banqit.com. Ytterligare upplysningar lämnas gärna av: VD Christina Detlefsen, BANQIT, tel: 08-759 46 00 eller e-post:info@banqit.com. Koncernchef Jan Skoglund, HGL, tel: 0708-59 52 71 eller e-post:jan.skoglund@hgl.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001019BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/19/20001019BIT00340/bit0002.pdf