HGL och Micronic startar samarbete avseende tillverkning.

HGL och Micronic startar samarbete avseende tillverkning. Micronic och HGL har ingått ett samarbete som omfattar produktion av moduler till laserritare för framställning av fotomasker som används vid mikrolitografi. "Vi på HGL ser detta samarbete som mycket intressant då Micronic är ett av de mest spännande och högteknologiska företagen i Sverige idag", säger Jan Skoglund, koncernchef i HGL. HGL-gruppen är en svensk kontraktstillverkare inom elektronik och mekanik. Koncernen har verksamhet i Flen, Karlskoga, Ronneby och Stockholm. HGL planerar en börsintroduktion under våren 2002. För mer information, kontakta Jan Skoglund, koncernchef HGL, telefon: 0708-595 271 Eva Kristensson, informationschef Micronic, telefon: 08-638 5498 HGL startades 1886, med tillverkning och reparation av tröskverk i värmlandsskogarna. Idag är HGL en industrikoncern med fyra fabriker: HGL Karlskoga (precisionsmekanik och höghastighetsbearbetning), HGL Flen (apparattillverkning), HGL Ronneby (paketerad elektronik och kretskortstillverkning), HGL Stockholm (apparattillverkning) samt HGL Teknik (tekniska konsulttjänster). Koncernen kommer att omsätta cirka 600 miljoner kronor under år 2001. Läs mer på www.hgl.se. Micronic Laser Systems (Stockholmsbörsens Attract 40-lista: MICR) är ett högteknologiskt företag som utvecklar, tillverkar och marknadsför en serie extremt noggranna laserritare för framställning av fotomasker. Teknologin kallas mikrolitografi. Micronics system används av världens ledande elektronikföretag i tillverkningen av bildskärmar för TV- apparater och datorer, samt i tillverkningen av halvledarkretsar. Micronic huvudkontor ligger i Täby utanför Stockholm och företaget har idag dotterbolag i Japan och USA och ett servicekontor i Taiwan. Micronics nettoförsäljning uppgick till 704 MSEK under 2000 (213 MSEK under 1999) och företaget har 304 anställda. För mer information, se vår hemsida: www.micronic.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/21/20010521BIT00730/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/21/20010521BIT00730/bit0001.pdf