3 och Astrid Lindgrens Barnsjukhus i samarbete om vård av sjuka barn i hemmet

3 och Astrid Lindgrens Barnsjukhus i samarbete om vård av sjuka barn i hemmet Ett samarbete mellan 3 och Karolinska Sjukhuset/Astrid Lindgrens Barnsjukhus erbjuder nya möjligheter att vårda barn i deras hem som komplement till sjukhusvården. Vård i hemmet är något som är mycket positivt för barnet och deras familj. Idag arbetar avdelningen SABH (Sjukhusansluten Avancerad Barnsjukvård i Hemmet) med att vårda sjuka barn hemma. Barnets tillstånd kontrolleras ständigt och sjukvårdsteam kommer vid behov snabbt ut till det sjuka barnet. På så vis får barnet tryggheten av hemmet och föräldrarna, såväl som personlig kontakt med vårdpersonal Verksamheten SABH kan i dag vårda 15-20 patienter samtidigt och under ett år blir det drygt 4000 vårddygn. Medelvårdtiden är 8-9 dagar och vissa patienter vårdas bara ett par dagar medan andra behöver ett par månaders vård. Att föra in mobil multimedia i sjukvården kommer att öka kvaliteten i vården och möjliggöra en effektivisering. Genom samarbetet med 3 kommer SABH-teamen att kunna sända över information och rörliga bilder direkt från en mobil. De har då även möjlighet att konsultera läkare på sjukhuset genom att sända videosekvenser och avancerad information direkt till läkarens mobil. Resultatet blir en bättre vård som är lättare att tillhandahålla. - Vi är mycket glada över samarbetet, säger Chris Bannister, vd för 3. Detta är bara ett exempel på hur mobil multimedia och videotelefoni kan göra stor nytta i samhället. En oberoende utvärdering har visat att SABH-vården håller en hög medicinsk kvalitet, är mycket effektiv och mycket uppskattad av patienter och anhöriga. Samtidigt är den kostnadseffektiv. Rapporten visar också att vårdformen, som den utvecklats på Astrid Lindgrens Barnsjukhus, är av generellt intresse i utveckling av framtidens sjukvård. - Att vårda sjuka barn i hemmet ökar kvaliteten och effektiviteten i vården, säger Henrik Almkvist, divisionschef på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Detta är bra för både de sjuka barnen och deras familjer samt för sjukhuset. Vi tror att detta är framtidens sjukvård. Genom samarbetet med 3 kan den senaste tekniken användas för att hjälpa sjuka barn att få vård i sitt eget hem. 3 kommer under det första året att stå för mobiler, användning och utveckling av användbara tjänster. Samarbetet med 3 inleddes i november 2002 och kommer att utvärderas löpande under de närmaste åren. För mer information vänligen kontakta: Emma Rylander, verksamhetschef och överläkare, SABH, Telefon: 08-517 77 092, e-post: emma.rylander@ks.se Georg Ebert, pressansvarig, 3, Telefon: 0733-55 7315, e-post: georg.ebert@tre.se Om SABH: Vid Astrid Lindgrens Barnsjukhus, Karolinska Sjukhuset i Stockholm gör SABH (Sjukhusansluten Avancerad Barnsjukvård i Hemmet) det möjligt att vårda svårt sjuka barn hemma. Vården ombesörjs av sjukhusbaserade multiprofessionella mobila vårdteam, där barnläkare, sjuksköterska och undersköterska/ barnsköterska ingår. Arbetet organiseras och samordnas från en ledningscentral på sjukhuset och stöds av modern IT. SABH ger ökad livskvalitet för sjuka barn och deras anhöriga och är ett uttalat önskemål från föräldrar och personal. Vård tillsammans med trygga föräldrar i hemmiljö leder ofta till att barn mår bättre och tillfrisknar fortare. Om 3: 3s ambition är att bli marknadsledande inom mobil multimedia i Skandinavien. I Sverige och Danmark ägs 3 av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%). Båda företagen har stora internationella nätverk och lång erfarenhet från flera relevanta branscher. 3 är helt fokuserat på nästa generations mobilkommunikation. Genom Hutchison Whampoa har 3 världsomspännande räckvidd genom 3G-licenser i Australien, Danmark, England, Hong Kong, Irland, Israel, Italien, Sverige och Österrike. Besök oss gärna på www.tre.se. Hi3G Access AB, Box 1360, SE-111 83 STOCKHOLM, Sweden Visiting address: Tegeluddsvägen 80 Invoice address: Box 1360, SE-111 83 STOCKHOLM Tel: +46 (0)8 5056 7000 www.tre.se, info@tre.se Reg. No.: 556593-4899, Vat. No.: 556593-4899, Registered office: Stockholm, Sweden ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00510/wkr0002.pdf