Hi3G, Orange och Vodafone inleder regelbundna basstationsmätningar

Hi3G, ORANGE och VODAFONE INLEDER REGELBUNDNA BASSTATIONSMÄTNINGAR Hi3G, Orange Sverige AB, Vodafone Sverige AB samt det gemensamägda bolaget 3GIS, har idag beslutat sig för att acceptera mätningar enligt Fastighetsägarna och SABOs (Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag) policy för uppsättning av basstationer på fastigheter. Miljögruppen inom den trepartsöverenskommelse som Hyresgästerna, Fastighetsägarna och SABO har bildat, kommer att ta del av protokollen och kontinuerligt följa utvecklingen av mätningarna. - Det är av största vikt att allmänheten inte utsätts för radiovågor som överskrider de av EU fastställda gränsvärdena, säger Chris Bannister, VD för Hi3G. Vi är mycket positiva till samarbetet och hoppas att regelbundna mätningar utvärderade av Fastighetsägarna och SABO stillar eventuell oro hos hyresgäster och andra. - Att operatörer nu accepterat dessa villkor betyder att vi kommit ett stort steg längre i att skydda hyresgästerna från eventuella hälsorisker i samband med basstationer för mobiltelefoni, säger Bengt Owe Birgersson, VD på SABO. - Det är mycket tillfredsställande att flera av mobiltelefonoperatörerna nu ställer upp på våra krav på mätning, säger Fastighetsägarna Sveriges tf VD Per-Åke Eriksson. Det här underlättar för den enskilde fastighetsägaren att träffa avtal om uppsättning av 3G- stationer och samtidigt ta ansvar för sina hyresgäster. Fastighetsägarna och SABO kräver garantier från mobiltelefonoperatörerna att strålningen från basstationen installerade på bostadsbolagens och allmännyttans fastigheter vid varje tidpunkt ska understiga gällande gränsvärden för allmänhetens exponering för elektromagnetiska fält. Dessutom ställer man krav på operatörerna när det gäller mätning och tekniskt utförande av basstationen. Om kraven inte efterlevs kan operatören bli skyldig att ta basstationen ur drift. De gränsvärden för elektromagnetiska fält som gäller i Sverige och som Hi3G, Orange, Vodafone och 3GIS stödjer sig på, bygger på vetenskaplig forskning som har pågått i många år . I Sverige har Statens Strålskyddsinstitut (SSI) antagit EU´s och Världshälsoorganisationens rekommendationer. Denna vetenskapliga forskning har inte kunnat fastställa någon negativ hälsopåverkan så länge gränsvärdena för elektromagnetiska fält underskrids. För att garantera minsta möjliga omfattning av elektromagnetiska fält utför Hi3G, Orange, Vodafone och 3GIS beräkningar i förväg som bygger på maximal effekt. Dessa beräkningar visar entydigt på att gränsvärdena alltid underskrids där människor bor och arbetar. Testmätningar som oberoende parter har utfört har alltid bekräftat dessa beräkningar. Det ligger i Hi3Gs, Oranges, Vodafones, 3GISs och mobiltelebranschens yttersta intresse att säkerställa att utbyggnaden av UMTS inte har någon negativ hälsopåverkan. De tre operatörerna följer noga den fortsatta forskningen och ser fram emot en fortsatt god dialog med Fastighetsägarna och SABO i denna fråga. För mer information, vänligen kontakta: Niclas Lilja, Informationschef, Hi3G Telefon: 08-5056 7090 Niclas.lilja@hi3gaccess.se Om Hi3G Hi3Gs ambition är att bli ledande på den skandinaviska 3G-marknaden. Vi har 3G-licenser i Sverige och Danmark och kommer att erbjuda attraktiva och innovativa mobila multimediatjänster. Hi3G är ett renodlat 3G-bolag med global närvaro vilket ger fokus och styrka. Bolaget ägs av Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), vilka båda besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Hi3G bygger sitt erbjudande tillsammans med andra Hutchison Whampoabolag som innehar 3G-licenser i Australien, Hongkong, Israel, Italien, Storbritannien och Österrike. www.hi3gaccess.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/05/28/20020528BIT00420/wkr0002.pdf