Hi3G tecknar avtal med Birka Energi om samutnyttjande av master för 3G-utrustning

Hi3G tecknar avtal med Birka Energi om samutnyttjande av master för 3G- utrustning Hi3G har ingått avtal med Birka Energi gällande inplacering av Hi3Gs antenner och annan utrustning i Birka Energis kraftledningsstolpar och transformatorstationer. Parterna har kommit överens om att inte uppge ordervärdena. - Det är glädjande att kunna presentera ytterligare ett avtal gällande mastdelning för Hi3Gs 3G-basstationer. Det ligger helt i vår målsättning att ge Sverige tillgång till denna nya infrastruktur på ett kostnadseffektivt sätt, och med så liten inverkan på miljön som möjligt, säger Jörgen Askeroth, CTO Hi3G. Vi siktar på att skriva avtal med fler mastägare, fortsätter Jörgen. - Genom att utnyttja vår befintliga infrastruktur i form av master, industribyggnader och stationer kan vi erbjuda mycket bra placeringar av 3G-stationerna , säger Bengt Almgren, ansvarig för Birka Energis kommunikationsaffär. Det innebär bättre kapitalutnyttjande för oss, lägre kostnader för teleoperatörerna och avsevärt mindre miljöstörning jämfört med nylokaliserade master. För mer information vänligen kontakta: Niclas Lilja, informationschef, Hi3G Telefon: +46 (0) 7 33 55 70 90, e-post: niclas.lilja@hi3gaccess.se Jörgen Askeroth, CTO, Hi3G Telefon: +46 (0) 7 33 55 70 30, e-post: jorgen.askeroth@hi3gaccess.se Merril Boman, Informationsdirektör, Birka Energi AB Telefon: +46 (0) 70 590 79 75, e-post: merril.boman@birkaenergi.se Hi3G har UMTS licens i Sverige och Danmark och har som ambition att bli en ledande mobilmultimediaoperatör med attraktiva och innovativa tjänster. Bolagets styrka är att det är ett renodlat 3G-bolag, utan något arv från gamla tekniker som GSM. Hi3G expanderar snabbt, stärkta av dess ägare Hutchison Whampoa (60%) och Investor AB (40%), som bägge besitter världsledande industriell och teknologisk erfarenhet. Genom Hutchison Whampoagruppen samarbetar bolaget med innehavare av 3G licenser i Australien, Hongkong, Israel, Italien, Storbritannien, och Österrike. För mer information, vänligen besök www.hi3gaccess.se www.birkaenergi.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/06/20020305BIT00800/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/06/20020305BIT00800/wkr0002.pdf