High Coast Whisky vinner Maltwhisky-VM och kan titulera sig bäst i världen

Report this content

Svensk maltwhisky är på frammarsch och High Coast Whiskys Berg kan efter finalprovningen i Maltwhisky-VM titulera sig världsmästare i sherryfatslagrad whisky.

Under helgens final på Bishops Arms i Stockholm blindprovades 12 olika maltwhiskys i tre olika klasser; Sherried, Malty och Peaty stilar. När rösterna var räknade stod alltså den svenska High Coast Whiskys Berg som segrare i klassen sherryfatslagrad. Berg är en produkt där orökt destillat först har lagrats på bourbonfat för att därefter slutlagrats på spanska Pedro Ximenez-fat. Resultatet blir en välbalanserad och mycket välsmakande whisky med toner av torkad frukt, vanilj och apelsinchoklad.

• Det är en otrolig ära att Berg som första svenska whisky i VM-finalen även vinner klassen sherried. Detta är en milstolpe i svensk- och nordisk whiskys framfart i whiskyvärlden, säger Roger Melander, Destillerichef på High Coast Whisky

Tävlingen bygger på blindprovning där juryn inte vet vad man har i glasen. Under finalprovningen var det 140 deltagare som provade 12 whiskys. Tre i klassen sherried, sex i klassen malty och tre i klassen peaty. Produkterna som provades har klarat sig igenom först en kvalprovning, därefter semifinal för att tillslut kämpa om segern i finalprovningen. Totalt har ca 120 olika whiskysorter provats.

• Berg har blivit väldigt populär på kort tid och vinsten i VM-finalen ger oss ett kvitto på att vi just nu har världens bästa svenska whisky, säger Henrik Persson, vd på High Coast Whisky

High Coast Berg finns på hyllan i de flesta Systembolagsbutiker.

Fakta – Berg

Artikelnr: 82375-02

Alkoholhalt: 50%

Pris: 499 kr

Smaknoter

Doft: Russin, vanilj, knäck, apelsinchoklad

Smak: Söt vanilj, moget päron, torkade aprikoser, sultanrussin

Eftersmak: Lång, värmande, torkade frukter

Frågor, pressmaterial med mera vänligen kontakta

HENRIK PERSSON

HIGH COAST WHISKY

Sörviken 140, SE-872 96 Bjärtrå, Sweden

Phone: +46 (0)70 552 02 72

Web: highcoastwhisky.se
Instagram: @highcoastwhisky

Visiting address Stockholm Office:

Östgötagatan 23A, SE-116 25 Stockholm

Whiskyn från High Coast Distillery under varumärket High Coast Whisky har funnits på Systembolaget sedan 2014. Serien Origins med Älv, Timmer, Hav och Berg är redan toppsäljare bland premiumvarumärkena. Vid produktions- och besöksanläggningen i ångermanländska Bjärtrå produceras whisky sju dagar i veckan och i lagerhusen mognar cirka 15 000 fat. High Coast Whisky säljs i dag i ett tiotal länder. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North GM. Omsättningen är omkring 60 MSEK och verksamheten sysselsätter cirka 25 personer.