Hilding Anders, Europas och Asiens ledande säng- och madrasstillverkare, tar nu steget in i Ryssland

Hilding Anders öppnar nu sitt första försäljningsbolag i Ryssland. En ny försäljnings-organisation baserad i S:t Petersburg skall lansera ett flertal av koncernens skandinaviska varumärken på den ryska marknaden. Insatserna kommer att riktas mot hotellmarknaden samt återförsäljare.

Hilding Anders grundades 1939 i Sverige och har vuxit till positionen som den ledande säng- och madrasstillverkaren i Europa och Asien. Några av branschens starkaste varumärken ingår i koncernens varumärkesportfölj.

Hilding Anders har en europeisk marknadsandel på 18% och är närvarande på 27 europeiska och 13 asiatiska marknader, den nya ryska inkluderad. En helt ny försäljningsorganisation har upprättats i S:t Petersburg och kommer initialt att rikta sig mot hotellmarknaden i S:t Petersburg och Moskva. Då det nya ryska försäljningsbolaget rent juridiskt ligger under koncernens finska dotterbolag Unituli Oy, så har det givits namnet Unituli OOO. Bolaget kommer att ledas av Elena Sotnikova som har en betydande erfarenhet från den ryska säng- och madrassindustrin.

”Den ryska marknaden är intressant för oss”, förklarar Anders Pålsson, VD och Koncernchef på Hilding Anders. ”Konsumenternas köpkraft är på uppgång och hotellmarknaden växer. De kommande Olympiska Spelen i Sochi gör naturligtvis den ryska marknaden än mer intressant. Vårt mål är att stå som den ledande leverantören till den ryska hotellindustrin inom 3 till 4 år.”

Ett flertal av Hilding Anders skandinaviska varumärken såsom norska Jensen, svenska Hilding och finska Unidream kommer att lanseras i Ryssland.

”Vi vill ge de ryska konsumenterna det bästa som skandinavisk sovkomfort har att erbjuda”, säger Anders Pålsson vidare. ”Av det skälet avser vi att under 2008/2009 öppna ’shop-in-shops’ tillsammans med ledande ryska återförsäljare. Jag är övertygad om att vi i Elena Sotnikova har rätt person för att leda denna utveckling.”

För mer information om Hilding Anders, vänligen besök www.hildinganders.se.
För mer information om Unituli, vänligen besök www.unituli.fi.
För mer information om Jensen, vänligen besök www.jensen.no.
För mer information om Hilding, vänligen besök www.hildingshop.com.

För mer information vänligen kontakta:

Anja Trägårdh, Informationschef, Hilding Anders
E-mail: anja.tragardh@hildinganders.se